Volgens Arnoud Pijls levert ‘shortselling’ een belangrijke bijdrage aan de marktefficiëntie

Arnoud Pijls, universitair docent Ondernemingsrecht en Financieel recht aan Erasmus School of Law, is niet overtuigd van de kritiek op shortselling. Shortselling is voor beleggers namelijk een snelle en effectieve manier om tot uitdrukking te brengen dat zij een bepaald effect overgewaardeerd vinden. Naar aanleiding van de razendsnelle koersstijging van het aandeel GameStop op Wall Street stelde de NRC op 2 februari 2021 aan Arnoud Pijls enkele vragen over shortselling.

Shortselling is het speculeren op koers- of prijsdalingen van aandelen, obligaties of grondstoffen. Dit doen beleggers als zij vinden dat een effect overgewaardeerd is. Ook kunnen beleggers door middel van shortselling risico’s ondervangen die zij op andere beleggingen lopen. Shortselling is risicovol en controversieel, omdat het gevaar van marktmanipulatie op de loer ligt. Ook wordt door sommigen het speculeren op koersdalingen onethisch gevonden, omdat beleggers hiermee zouden profiteren van de ellende van anderen.

Arnoud Pijls is van mening dat shortselling een effectief mechanisme biedt om overwaarderingen op de effectenmarkt te corrigeren: “Zonder shortselling worden negatieve opinies minder snel verwerkt in de prijs. Tenzij een bankrun op de loer ligt, zoals in 2008, is het juist goed dat markten snel reageren. En andersom hoor je nooit een pleidooi om in te grijpen als koersen snel stijgen, terwijl beleggers door een zeepbel ook veel geld verliezen.”

Universitair Docent

Het gehele artikel in de NRC is hier te lezen.