Vitam en Erasmus School of Economics gaan voor 100% plantaardig

Vanaf maandag 19 maart 2018 zijn alle lunchbestellingen die het personeel van Erasmus School of Economics doet bij cateraar Vitam standaard 100% plantaardig. De keuzevrijheid wordt overigens niet aangetast: vlees en zuivel kunnen nog steeds worden besteld. Door de standaardoptie te wijzigen, hoopt Erasmus School of Economics de consumptie van vlees en zuivel aanzienlijk te verminderen.

Gedragseconoom en voorstander dr. Jan Stoop kwam op het idee om het verkleinen van de carbon foodprint van Erasmus School of Economics een subtiel duwtje te geven, een zogenoemde ‘nudge’. Hij legt uit: “Het is bekend dat voedselconsumptie een van de oorzaken is van de toename van broeikasgassen. Vooral vlees en zuivel zijn een gigantisch probleem voor het milieu. Een ‘nudge’ is een manier om het gedrag van mensen bij te sturen zonder paternalistisch te zijn en mensen de vrijheid te ontnemen. Het directe voordeel van dit subtiele duwtje is dat er geen vlees of zuivel wordt weggegooid in het geval er eten over is, want dat is vooral zonde.”

Volgens Philip Hans Franses, decaan van Erasmus School of Economics, verandert de faculteit de norm: “De norm is dat we om het milieu geven. Met behulp van inzichten uit de economische wetenschap kan iedereen van Erasmus School of Economics actief bijdragen om milieuproblemen te bestrijden.”

Erasmus School of Economics werkt samen met het Sustainable Food Lab van EUR, onder leiding van Pinar Coskun, om eetgewoonten op campus Woudestein te verbeteren en duurzame consumptie te bevorderen.

Ronald de Groot, afdeling Communicatie van Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.