Virtuele opvolger van de “Phillips Machine” brengt economie tot leven op een manier die nog nooit eerder is gezien

Vijfenzeventig jaar na de onthulling van Bill Phillips’ baanbrekende hydraulische computer, heeft de Financial Times (FT) een digitale versie gelanceerd. De iconische “Phillips Machine,” een analoog economisch model dat is ontworpen om de circulaire inkomstenstroom te demonstreren, is nu getransformeerd tot een meeslepende virtuele ervaring met behulp van geavanceerde mixed reality-technologie.

Pronkstuk in de erfgoedcollectie van Erasmus Universiteit Rotterdam

De “Phillips Machine”, ook wel de Moniac of Monetary National Income Analogue Computer genoemd, werd in 1949 gecreëerd door de Nieuw-Zeelandse econoom Bill Phillips. Hij produceerde oplossingen voor vergelijkingen, waarbij hij hydrauliek gebruikte in plaats van differentiële calculus om de antwoorden te berekenen. Het was een eenvoudige computer, hoewel niet zo eenvoudig als je zou denken. Hij kon negen differentiaalvergelijkingen tegelijkertijd en binnen een paar minuten oplossen — een prestatie die onmogelijk was met de hand. Zelfs in de jaren 50 van de vorige eeuw werden economische modellen uitgewerkt door zalen vol menselijke 'computers'. Het zou nog jaren duren voordat digitale computers economische modellen konden ondersteunen die zo complex waren als die van Moniac.

Phillips maakte in totaal 14 machines, waarvan er één terechtkwam bij de Nederlandse Economische Hogeschool, de voorloper van Erasmus School of Economics. Het absolute pronkstuk in de erfgoedcollectie van de universiteit is te zien in het Theilgebouw, bij collegezaal CB-01. De gemeente Rotterdam schonk de Phillips Machine voor educatieve doeleinden in het kader van het veertigjarig jubileum van de Nederlandse Economische Hogeschool in 1953.

Een historische uitvinding, nieuw leven ingeblazen voor het digitale tijdperk

Een team van de FT erkende het educatieve potentieel van de Phillips Machine en ontwikkelde een digitale versie. De introductie van de Vision Pro-headset van Apple in 2023, met zijn hoge-resolutiescherm en meeslepende ruimtelijke computermogelijkheden, bood de ideale omgeving voor een volledig interactieve digitale Phillips Machine.

Met de digitale versie van de machine kunnen gebruikers experimenteren met economische variabelen en factoren als belastingen en consumptie aanpassen om de effecten ervan te observeren. De app biedt gestructureerde uitleg van belangrijke economische principes, waardoor het een boeiend educatief hulpmiddel is voor zowel studenten als liefhebbers.

Met behulp van geavanceerde technieken heeft het team elk detail in 3D nagemaakt. Het model is ontwikkeld met Autodesk Maya en tot leven gebracht via de Unity-gamingengine. Zelfs het kenmerkende "roze water" dat geldstromen in de machine vertegenwoordigt, wordt met precisie gesimuleerd, geholpen door academisch onderzoek naar de oorspronkelijke functionaliteit van de machine.

Meer informatie

Zie deze links naar de FT-artikelen: The FT Money Machine: how we transformed an iconic invention for virtual reality en How a mind-boggling device turned economic history.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer van Erasmus School of Economics, rdegroot@ese.eur.nl, 06 53 641 846.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen