Violet Petit-Steeghs te gast in wetenschapspodcast Stadswandelingen

Verward persoon aan tafel
Presentatoren Stadswandelingen podcast

Violet Petit-Steeghs, onderzoeker aan Erasmus School of Health Policy & Management, heeft bijgedragen aan een nieuwe aflevering van de Rotterdamse wetenschapspodcast Stadswandelingen. Deze aflevering behandelt de vraag wat verward gedrag precies is, hoe je het herkent en hoe we er als samenleving mee om gaan.

Uit de registratiecijfers van de politie blijkt dat de zogenoemde E33-meldingen over verwarde personen in tien jaar tijd zijn verdrievoudigd: van 44.571 in 2012 naar 138.711 in 2022. Petit-Steeghs deelt haar uitgebreide kennis en inzichten over de oorzaken, gevolgen en mogelijke oplossingen voor de problematiek rondom verwarde personen. Haar jarenlange onderzoek biedt een waardevol perspectief op dit groeiende maatschappelijke vraagstuk.

Photo of Violet Petit-Steeghs in conversation with Stadswandelingen presentators

De aflevering “Verward of.. onbegrepen gedrag”

De aflevering waarin Violet Petit-Steeghs centraal staat, richt zich op de problematiek rondom verwarde personen in de stad. Dit fenomeen, dat vaak in verband wordt gebracht met mentale gezondheidsproblemen, sociale uitsluiting en een gebrek aan adequate zorg, vormt een groeiende uitdaging voor stedelijke gemeenschappen. De podcast onderzoekt hoe steden als Rotterdam omgaan met deze problematiek en welke beleidsmaatregelen en interventies worden ingezet om de situatie te verbeteren. Door Petit-Steeghs’ analyse krijgen luisteraars een diepgaand begrip van zowel de menselijke als de structurele aspecten van dit vraagstuk.

Over de Podcast Stadswandelingen

Stadswandelingen is een podcastserie waarin we benieuwd zijn naar hoe het in Rotterdam loopt. Op deze ontdekkingsreis verkennen, bevragen én verhelderen we de relatie tussen de stad en de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Zo ontrafelen we de vele wijzen waarop deze twee met elkaar verknoopt zijn – al is dat niet altijd even duidelijk. Dus, schoenen aan, veters vast: we gaan de stad in!

Stadswandelingen is onderdeel van Erasmus Verbindt, een strategisch initiatief van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Universitair Docent

Luister naar de nieuwste aflevering van Stadswandelingen via Spotify of bezoek de webpagina om meer te lezen.