Vidi-subsidies voor De Jong en Verwijmeren

De professoren Martijn de Jong en Patrick Verwijmeren, verbonden aan de capaciteitsgroep Bedrijfseconomie van Erasmus School of Economics, hebben allebei een Vidi-subsidie ontvangen.

Martijn de Jong (hoogleraar Marketing Research) ontvangt deze beurs voor zijn onderzoeksvoorstel “Online privacy in een geglobaliseerde wereld”. Onderzocht wordt hoe mensen uit verschillende culturen omgaan met privacy op internet. Wat delen mensen zoal en waarom? Klopt de gedeelde informatie wel? Wat zijn de gevolgen? Hoe kan privacy beter beschermd worden?

Patrick Verwijmeren (bijzonder hoogleraar Corporate Finance) ontvangt deze beurs voor zijn onderzoeksvoorstel “Handel met voorkennis opsporen”. Hoewel handel met voorkennis verboden is, zijn er aanwijzingen dat bepaalde partijen toch handelen als ze voorkennis hebben over toekomstige bedrijfsfinancieringen. Met gedetailleerde data wordt onderzocht in welke gevallen dit illegaal handelen plaatsvindt en hoe dit te voorkomen is.

De Vidi-subsidie van maximaal 800.000 euro wordt toegekend door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) aan onderzoekers die na het promoveren al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. De wetenschappers behoren tot de beste tien à twintig procent van hun vakgebied. Met een Vidi kunnen zij vijf jaar lang onderzoek doen. NWO selecteert de Vidi-laureaten op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.

Decaan van Erasmus School of Economics prof.dr. Philip Hans Franses is opgetogen over de prestatie van De Jong en Verwijmeren: “Van de in totaal 4 Vidi’s die dit jaar in Nederland zijn toegekend op het gebied van Economie en Management, heeft Erasmus School of Economics er 2 en Rotterdam School of Management er 1 weten te bemachtigen. Dat zegt natuurlijk wel iets over de Erasmus Universiteit Rotterdam als “place to be” voor toponderzoek!”

In totaal dienden 432 onderzoekers bij NWO een Vidi-aanvraag in. NWO heeft aan 86 onderzoekers een Vidi toegekend. Van deze 86 onderzoekers waren er 27 vrouwen. Deze Vidi-toekenningen betreffen de ronde uit 2012. Het steunen van getalenteerde onderzoekers in hun wetenschappelijke carrière is een essentiële voorwaarde voor wetenschappelijke vernieuwing. NWO blijft daarom sterk inzetten op het stimuleren van wetenschappelijk talent.

Vidi maakt onderdeel uit van de prestigieuze Vernieuwingsimpuls van NWO, bestaande uit Veni, Vidi en Vici. Hiermee biedt NWO wetenschappers in verschillende stadia binnen hun carrière de mogelijkheid om grensverleggend onderzoek te doen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek.

Over NWO

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek is met een budget van ruim 500 miljoen euro per jaar een van de grootste wetenschapsfinanciers in Nederland. NWO stimuleert kwaliteit en vernieuwing in de wetenschap door het beste onderzoek te selecteren en financieren.  Dankzij financiering van NWO kunnen meer dan vijfduizend wetenschappers onderzoek doen.