Verwijmeren over waarom het eerste aandeel geweldig nieuws was voor Nederland

NPO Radio 1
Patrick Verwijmeren, Pofessor of Corporate Fince at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Op 9 september 1606 werd het allereerste aandeel ter wereld uitgegeven. Patrick Verwijmeren, hoogleraar Corporate Finance aan Erasmus School of Economics, is te gast bij het NPO Radio 1 programma Spraakmakers om ons een idee te geven van wat dat eerste aandeel eigenlijk inhield.

Het aandeel van de VOC uit 1606 is het eerste aandeel waarvan fysiek bewijs is gevonden. Met het kopen van een aandeel koop je eigenlijk een stukje van het bedrijf, legt Verwijmeren uit. “Dat was de innovatie toen. Je kunt je voorstellen dat Nederland in die tijd voor de VOC grote schepen wilde bouwen om zo naar verre landen te kunnen gaan. Dat kost heel veel geld en daar komt ook heel veel risico bij kijken. Dus hoe haal je veel geld op en wie wil dat risico nemen?” Door aandelen uit te geven kon de VOC het risico spreiden.

“Dat aandeel was eigenlijk heel slim”, zegt Verwijmeren. “Je hebt geen aansprakelijkheid. Je kunt je inleg verliezen maar voor de rest ben je niet aansprakelijk. Je deelt mee in de winst, en je kunt verhandelen. Je hoeft niet steenrijk te zijn om mee te doen in het bedrijf.” Dit was een geweldige ontwikkelingen waar ook Nederland profijt van had omdat ze hierdoor meer schepen konden bouwen.

Toentertijd bestond er natuurlijk nog geen aandelenbeurs. Eeuwenlang was er gewoon een beurshandelaar die de koers bepaalde op basis van vraag en aanbod, vertelt Verwijmeren. “Nu heb je natuurlijk veel meer informatie. Toen was het gewoon gokken; komt zo’n schip nog terug? En als het terugkomt, wat heeft het bij zich?”

Het volledige item van NPO Radio 1, 5 september 2021, kunt u hier vinden.