Verkopende pensioenfondsen en de miljardenclaim op Philips

BNR Nieuwsradio
Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

In een recente uitzending van BNR Nieuwsradio sprak Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, samen met analist Nico Inberg over het nieuws dat pensioenfondsen voor een recordbedrag van €88 miljard aan beleggingen verkopen. Ook behandelen zij de miljardenclaim die Philips momenteel boven het hoofd hangt.

In de uitzending beschrijft Pieterse-Bloem dat Philips beleggers verkeerd geïnformeerd zou hebben over kwaliteit van een bepaald product. Beleggers hebben daarom destijds dus te veel geld betaald voor aandeel. Naast beleggers zit ook de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), de belangenvereniging voor beleggers, achter Philips aan. Wel zegt de hoogleraar dat het meer een juridisch conflict is.

Daarnaast wordt er behandeld dat pensioenfondsen voor €88 miljard aan beleggingen verkopen. Dit heeft twee oorzaken volgens Pieterse-Bloem: herbalanseren van de portefeuille en falende rentederivaten. Hoe die laatste oorzaak in elkaar zit, legt de hoogleraar uit: pensioenfondsen hebben verplichtingen tot uitkering, die ze graag willen matchen met obligaties. Echter kan je obligaties niet met een dergelijk lange looptijd kopen. Daarom kopen pensioenfondsen rentederivaten bij om die looptijd op te krikken. Nu de rente omhooggaat, worden uitkeringen relatief duur en dus zijn pensioenfondsen genoodzaakt meer ‘margegeld’ ter beschikking te hebben. Dat is een verklaring voor de grote hoeveelheid verkochte beleggingen, aldus Pieterse-Bloem.

U kunt de volledige uitzending van BNR Nieuwsradio, 13 september 2022, hier beluisteren.