'Universiteit moet net zo divers worden als de stad'

De studentenpopulatie moet een afspiegeling worden van Rotterdam, stelt rector magnificus prof.dr. Rutger Engels in een opiniestuk in het AD/RD. Hij pleit voor extra inspanning om iedereen gelijke kansen te bieden om academisch onderwijs te volgen.

Ik heb het geluk gehad om op te groeien in een omgeving waarin ik werd gestimuleerd in mijn schoolcarrière. Echter, bij een reünie van mijn lagere school viel het me op dat sommige van mijn mede-klasgenoten die destijds heel goed presteerden, toch niet naar de universiteit zijn gegaan. Wellicht bewust. Maar als dat niet zo was, heeft iets er hen blijkbaar van weerhouden om niet die stap te zetten.

Dat mag niet gebeuren, zeker niet in Rotterdam, de stad waar we al 105 jaar onlosmakelijk mee zijn verbonden - een lustrum dat we dit jaar samen met de stad vieren en waarvoor deze week het startschot werd gegeven. Ik vind dat we jonge, getalenteerde Rotterdamse jongens en meiden moeten stimuleren om het maximale uit hun intellectuele kwaliteiten te halen. Jammer genoeg is het nog niet zo dat de studentenpopulatie van de Erasmus Universiteit een afspiegeling is van de zeer diverse bevolking van Rotterdam. En dat terwijl uit onderzoek blijkt dat het voor de prestaties op de universiteit niet uitmaakt uit welke wijk je komt.

'We willen méér doen om de diversiteit van Rotterdam beter terug te zien in de collegezalen'

Rector magnificus prof.dr. Rutger Engels

Als universiteit willen we positief bijdragen aan de samenleving, te beginnen in onze thuisstad. Dat betekent niet alleen onderzoek naar bijvoorbeeld de invloed van fijnstof en geluid op de ontwikkeling van kinderen in het Generation R-onderzoek onder 10.000 jonge Rotterdammers of het helpen verduurzamen van de stad. Het gaat zeker ook om het bieden van gelijke kansen op een academische opleiding.

Op dit moment stimuleren we kinderen al met programma's als het Wetenschapsknooppunt, om gericht op kinderen uit de hoogste klassen van de basisschool en de onderbouw van de middelbare school kennis te laten maken met de wetenschap en de universiteit. Maar er is een extra 'push' nodig voor al die getalenteerde jonge Rotterdammers. We willen méér doen om de diversiteit van Rotterdam beter terug te zien in de collegezalen. Dat betekent: nog beter de aansluiting zoeken bij de meiden en jongens op de middelbare school. Hen laten zien: je bent met je talent welkom op deze universiteit.

Als Erasmus Universiteit zijn we graag de drijvende kracht achter zo'n inspanning, samen met de onderwijsinstellingen in deze stad én het gemeentebestuur, dat gelijke kansen in het onderwijs gelukkig hoog op de agenda heeft staan.

Een dergelijke inspanning is niet alleen noodzakelijk, we zijn het als universiteit ook aan deze stad verplicht.

Dit opiniestuk is een bewerking van de speech van Rutger Engels bij de Opening Academisch Jaar.