Uitdagende langetermijnkeuzes voor Nederland

BNR Nieuwsradio
Casper de Vries
Erasmus School of Economics

Onlangs maakte Casper de Vries, emeritus hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, onderdeel uit van het Economenpanel bij BNR Nieuwsradio. Samen met Roelof Salomons, hoofd beleggingsstrategie bij BlackRock Nederland en hoogleraar beleggingstheorie en vermogensbeheer aan de Rijksuniversiteit Groningen, geeft hij zijn expertise over de vier toekomstscenario’s die het Centraal Planbureau schetst, om beleidsmakers te helpen bij het maken van keuzes.

Uit het rapport van het Centraal Planbureau komt naar voren dat Nederland voor lastige keuzes staat. Wil Nederland meer marktwerking, zal dat voor meer ongelijkheid zorgen op de lange termijn. Wil Nederland minder focussen op globalisering, dan zal dat op termijn ten koste gaan van de economische groei. Om een beter totaalbeeld te krijgen over de gevolgen van dit soort keuzes, heeft het Centraal Planbureau vier zeer uiteenlopende scenario’s uitgetekend. Zo is er in het scenario ‘Markt’ tot 2040 ruim 70% economische groei, waar dat in de andere drie scenario’s ergens tussen de 10% en 40% ligt.

Om de vier toekomstscenario’s te schetsen, heeft het Centraal Planbureau enkele aannames moeten doen. Zo zouden de landen die ons omringen dezelfde keuzes als Nederland moeten maken, en dienen de overheidsuitgaven stabiel te blijven. Toch is dat geen probleem, stelt De Vries. ‘Anders wordt het een mengelmoes van allerlei verschillende richtingen binnen allerlei verschillende landen, en dat is niet te doen. Je zult op een gegeven moment wat moeten veronderstellen.’ Wat wel met enige zekerheid gezegd kan worden, is dat vergrijzing de grootste externe factor zal zijn. ‘Dit zal het meest drukkend werken op het maken van beleid’, stelt de emeritus hoogleraar.

U kunt de volledige uitzending van BNR Nieuwsradio, 14 oktober 2024, hier beluisteren.