UCLA en EUR presenteren visiting programme voor studenten over IDEA topics

Annelien Bredenoord and Cindy Fan signing the memorandum of understanding

University of California, Los Angeles (UCLA) en Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) presenteren een nieuw 'visiting programme' over inclusie, diversiteit, rechtvaardigheid en toegankelijkheid. Dit programma biedt studenten met verschillende achtergronden - bijvoorbeeld eerstegeneratiestudenten en/of traditioneel ondervertegenwoordigde studenten - de mogelijkheid om deel te nemen aan lezingen en workshops over inclusie, diversiteit, rechtvaardigheid en toegankelijkheid in het buitenland. Het programma is zowel voor studenten van UCLA als studenten van EUR en start in juni 2025. Later is het de bedoeling om het programma verder uit te breiden, naar personeelsuitwisseling en samenwerking in onderzoek naar inclusie, diversiteit, rechtvaardigheid en toegankelijkheid.

Vandaag bezoekt een delegatie van UCLA onze universiteit om het memorandum of understanding voor de samenwerking te ondertekenen en contacten te leggen met (nieuwe) vertegenwoordigers van EUR. Cindy Fan, Charles Alexander, Claudia Salazar en Ifeoma Amah van UCLA hadden een ontmoeting met o.a. prof. Annelien Bredenoord, voorzitter van het College van Bestuur van EUR, prof. Jane Murray Cramm, EUR's Chief Diversity Officer, met studenten (van UNIC, student ambassadeurs van ons Outreach Programma en de Student Council for Equity, Diversity and Inclusion), met EUR's Academic Outreach Programma, en met EUR's International Office.

De samenwerking is het vervolg op een langlopende samenwerking en kennisuitwisseling tussen UCLA en IDEA Center (Inclusion, Diversity, Equity & Access Center) van de Erasmus Universiteit Rotterdam, die begon met een focus op outreach programma's. Het nieuwe programma kijkt naar inclusie, diversiteit, rechtvaardigheid en toegankelijkheid met een open, breed perspectief en duikt in hoe universiteiten hieraan werken.

Cindy Fan, Vice Provost for International Studies and Global Engagement bij UCLA: “Met dit partnerschap versterken we de samenwerking tussen UCLA en EUR en creëren we internationale kansen voor traditioneel ondervertegenwoordigde studenten. Internationaal onderwijs is zo belangrijk omdat de wereld met elkaar verbonden is, omdat wereldwijde uitdagingen wereldwijde samenwerking vereisen en omdat internationale ervaring je competitiever maakt op de arbeidsmarkt. Ik vind dat elke student de kans moet krijgen om een internationale ervaring op te doen.”

Jane Murray Cramm: “Vooral in deze tijden is het belangrijk om toegang tot onderwijs voor iedereen te blijven garanderen. Dit prachtige partnerschap bekroont en erkent ook de inspanningen van ons IDEA Center en ons Academic Outreach Programme. We blijven werken aan belangrijke onderwerpen, met de leiders van de toekomst.

Ik wil Charles Alexander van UCLA bedanken voor het vertrouwen en voor de geweldige samenwerking tot nu toe, en Mary Tupan-Wenno van ECHO, die onze samenwerking met UCLA heeft aangezwengeld. Het was geweldig om vandaag zo'n grote delegatie van UCLA te verwelkomen en we kijken ernaar uit om in juni de eerste groep studenten van UCLA te verwelkomen!”