Torenhoge inflatie in Nederland

BNR Nieuwsradio
Casper de Vries
Erasmus School of Economics

In een recente uitzending van BNR Nieuwsradio bespreekt Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, de inflatie in Nederland. Samen met Marijn Jongsma, macro-economisch redacteur bij Het Financieele Dagblad, analyseert hij de effecten van verschillende beleidsmaatregelen op de inflatie.

Afgelopen maand, in september, was de inflatie op jaarbasis 17,1%, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze inflatie zou kunnen worden verminderd als de economie zou worden afgeremd. De overheid compenseert de lagere inkomens echter indirect al behoorlijk. Deze steun leidt tot een toename van bestedingen, en gaat volledig tegen het beleid van de Europese Centrale Bank in.

Bovendien geeft de hoogleraar zijn visie op het plan van een maximumprijs op energie. Hij behandelt daarbij zowel een interne maximumprijs, binnen de Europese Unie, en een externe maximumprijs, die ook voor landen buiten de Europese Unie zou gelden. Het probleem bij een interne maximumprijs is, volgens De Vries, dat de welvarendere noordelijke landen hier de kosten voor zullen moeten dragen. Bij een externe maximumprijs zul je een situatie krijgen waarin er niet meer voldoende aan de Europese Unie geleverd zal worden, aldus de hoogleraar.

U kunt de volledige uitzending van BNR Nieuwsradio, 3 oktober 2022, hier beluisteren.