Tommy Blomvliet in de race als Verenigde Naties jongerenvertegenwoordiger

Campus Woudestein, Erasmus Building
Tommy Blomvliet houdt een speech voor een publiek met een microfoon in zijn hand.

Alumnus Tommy Blomvliet is kandidaat om namens Nederland als jongerenvertegenwoordiger naar de Verenigde Naties te gaan. Hij studeerde vorig jaar af aan de master International Public Administration: Governance and Management in the Public Sector. Wij vroegen hem naar zijn motivatie: "Wat we nu nodig hebben is grote systeemverandering op internationale schaal." Je kunt op Tommy stemmen tot en met 12 oktober.

Waarom wil jij naar de Verenigde Naties?

"Klimaatverandering is dé grote uitdaging van onze generatie en die kunnen we alleen met elkaar oplossen. Op een fysieke en intergenerationele manier. De klimaatcrisis kunnen we namelijk pas echt aanpakken als we dat op wereldwijde schaal doen.

Wij kunnen hier in Nederland best proberen om te streven naar een duurzame samenleving - al zit daar ook niet echt tempo in- maar als grote vervuilers zoals China, de Verenigde Staten en Brazilië niet snel gaan verduurzamen, is onze actie tevergeefs.

"Het is essentieel dat de stem van de jongeren bij de Verenigde Naties wordt gehoord"

Tommy Blomvliet

Tegelijkertijd zijn duurzame plannen pas echt duurzaam als deze zijn gemaakt voor de lang termijn. Dat betekent volgens mij dat de mensen die deze plannen gaan uitvoeren en de effecten daarvan gaan meemaken ook een stem moeten hebben in het maken van deze plannen. En dat is onze generatie. Daarom is het essentieel dat de stem van de jongeren bij de Verenigde Naties wordt gehoord."

Hoe neem jij de Erasmiaanse waarden mee wanneer je wordt verkozen als jongerenvertegenwoordiger?

"Tijdens mijn master International Public Administration: Governance and Management in the Public Sector ben ik enorm geïnspireerd geraakt door democratische innovaties en burgerparticipatie. Ik heb hier geleerd dat als alle burgers op verschillende manieren worden meegenomen in politieke processen, zelfs de meest ogenschijnlijk controversiële keuzes op veel draagvlak kunnen rekenen.

Tommy Blomvliet glimlacht in de camera.

Dat is precies wat we nu nodig hebben: grote systeemverandering op internationale schaal. We moeten gewoon anders met onze aarde gaan leren leven, maar daar moeten we als mensheid wel achter staan en allemaal aan bijdragen. Juist die Erasmiaanse waarden die pleiten voor een open en innovatieve houding om op een inclusieve manier de wereld een betere plek te maken, sluiten naadloos aan bij mijn missie. De woorden op het Theil Building: Creating positive societal impact, hebben vanaf mijn eerste bezoek aan campus Woudestein geïnspireerd.

Hoe kunnen wij jou helpen om verkozen te worden?

"In de week van 5 oktober 09:00 tot 12 oktober 15:30 is de campagneweek en zijn de stembussen geopend. Stemmen kan via Tommy Blomvliet | NJR. Daarnaast is er op 12 oktober de grote finale in Amsterdam, bij de Tolhuistuin. Daar geef ik tussen 12:30 en 13:30 uur een eindspeech die ook nog door een vakjury bestaande uit medewerkers van verschillende ministeries wordt beoordeeld en ook nog meeweegt in de uitslag. Rond 17:00 uur zal de uitslag volgen.

De finale is trouwens tijdens het evenement Je Bent Jong en Je Wilt Wat, georganiseerd door de Nationale Jeugdraad. Toegang is gratis en er zijn ontzettend veel verschillende toffe sprekers en workshops, heel interessant om ook te noemen denk ik."

Je kunt tot zaterdag 12 oktober 15:30 uur stemmen op de nieuwe Verenigde Naties jongerentegenwoordiger. Geef Tommy jouw stem via deze link