Team Based Learning- Interview met Janneke de Jong

Binnen ESSB start in januari 2022 het innovatieproject “Transition to Team Based Learning: Innovation Bachelor 3 Clinical Psychology” (Project coördinator: Susan van Rijen). Onder meer met steun van de CLI wordt de team based learning-methode binnen verschillende vakken in de bachelor Klinische Psychologie geïntroduceerd, krijgen docenten hulp bij het ombouwen van hun lesprogramma en wordt aan het eind van het project onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de lesmethode. Janneke de Jong, Learning & Innovation consultant bij ESSB, vertelt er meer over.

Waarom hebben jullie gekozen voor Team-based Learning?

Bij de Klinische Psychologie bachelor hebben we op dit moment een groot cohort aan studenten, maar we willen wel kleinschalig onderwijs bieden. Team-based Learning biedt hiervoor een uitkomst zonder veel te hoeven veranderen aan het lesprogramma. De leermethode lijkt op de manier van studeren die op dit moment gebruikt wordt (Probleemgestuurd Onderwijs), waarbij studenten van elkaar leren door het bespreken van opdrachten, op deze manier doen studenten met onderling contact kennis op.

Wat zijn volgens u de grootste challenges binnen de Team-based Learning leermethode?

Voorheen waren studenten gewend om met Probleemgestuurd Onderwijs zelf hun leerdoelen te bepalen aan de hand van leidende vragen. Team-based Learning draait dit proces om: als docent heb je de leerdoelen voor de aankomende week bepaald en werk je hier naar toe. We merken dat het voor studenten en docenten soms lastig is om hier gewend aan te raken en om afstand te nemen van de huidige manier van leren en doceren.

Kan Team-based Learning een uitkomst bieden bij de zoektocht naar duurzamer onderwijs?

Team-based Learning is een hele gestructureerde methode om mensen concrete leerdoelen te laten opsteken. Doordat studenten eerst een toets maken van 10 – 15 vragen om hun eigen kennis te testen en vervolgens als groep deze toets herhalen leent deze methode zich goed voor het studeren van verschillende soorten stof. Er zijn veel onderzoeken gedaan naar Team-based Learning en het effect hiervan voor verschillende te behandelen stof, de conclusie is dat het in vrijwel alle lagen van het onderwijs werkt. Ook kan Team-based Learning een nuttige leermethode zijn in het life long learning format.

Kunt u een voorbeeld geven van een goede Team-based Learning opdracht die binnen de studie ontwikkeld is?

Een leuk voorbeeld komt uit de werkgroep van het vak Depressie, dat op dit moment wordt ontwikkeld. Studenten moeten eerst basis-kennis opdoen over het onderwerp (bijvoorbeeld: wat is een depressie en wat zijn de behandelingsmethoden), dit wordt gevraagd aan de hand van toetsvragen. Vervolgens moeten ze in groepen een diagnose en eventuele behandelingsmethode opstellen. Doordat dit een open vraagstelling met sub-vragen is, levert het veel onderlinge discussie op en wordt zo de kennis van de hele groep getest.

Dit werkt binnen jullie faculteit misschien beter dan bij faculteiten waarbij veel van de vragen een concreet goed antwoord bevat, hoe denkt u daar over?

Er zijn veel voorbeelden te noemen waarbij Team-based Learning juist gebruikt wordt om stof met concrete antwoorden eigen te maken. Een goed voorbeeld hierbij is het vak Anatomie, omdat deze manier van leren is begonnen binnen de geneeskunde. Anatomie is rechtlijnige kennis waardoor er in principe weinig ruimte is voor discussie. Echter zal het binnen de anatomie veel voorkomen dat iemand op een gegeven moment niet alle kennis paraat heeft, maar de groepsleden als geheel over vrijwel alle kennis beschikken. Door elkaar aan te vullen op sub-onderwerpen en door de constante trend van herhaling van de stof versterk je de parate kennis bij alle aanwezigen.

Wat is uw visie op freeriders en wat is de beste manier om hiermee om te gaan?

Het probleem van het freeriden komt vooral voor op het moment dat de studie een grote waarde hecht aan het gezamelijk geleverde eindproduct. Bij het gebruiken van deze methode is het beter om op zoek te gaan naar een andere definitieve toetsingsmethode. Binnen Team-based Learning  kan je ook gebruik maken van een samenwerkingscontract dat binnen groepen wordt opgesteld en aangegaan. Hierbij is het de bedoeling om groepsgenoten te stimuleren om zich niet alleen aan de regels te houden, maar ook in te grijpen als andere groepsgenoten dit niet doen. Ook heb je iedere week een ander persoon die het woord moet doen namens de groep, hiermee zorg je ervoor dat alle groepsleden parate kennis over zowel de stof als het groepsproces moeten hebben. Het goed leren omgaan met Team-based Learning is natuurlijk een proces en studenten worden er beter in als het bij meer vakken gegeven wordt.  

Hoe beinvloeden de eventuele coronamaatregelen, die face-to-face onderwijs niet mogelijk maken, de effectiviteit van Team-based Learning?

Juist in deze tijden waar face-to-face onderwijs soms lastig is, is Team-based Learning een ontzettende goede manier van werken. Dit komt mede doordat studenten in breakout rooms wordt geplaatst waar ze moeten discussiëren over het behandelde onderwerp. Binnen een breakout room zijn studenten een stuk actiever met de stof bezig dan wanneer ze een langdurig college volgen. Daarom vinden wij het als faculteit heel interessant om deze manier van lesgeven op te pakken, gegeven de huidige situatie.

Hoe beïnvloedt de manier van het samenstellen van werkgroepen het effect van Team-based Learning?

Op dit moment houden we ons voorlopig nog aan de huidige manier van groepen samenstellen, dit houdt in dat de groepen willekeurig gevormd worden. Het voordeel hiervan is dat je geen last krijgt van groepen van mensen die elkaar al kennen, dit is namelijk niet wenselijk voor de onderlinge motivatie en leeroverdracht binnen de groepen. We vinden het juist iets positiefs dat we op deze manier studenten indirect dwingen zichzelf in posities te begeven waar ze normaal liever van af zien.

Wat is de toekomst van Team-based Learning binnen de EUR?

Doordat studenten met Team-based Learning samen kennis creëren en de kennis van anderen moeten gebruiken om hun ontbrekende kennis op te vullen sluit deze leervorm perfect aan op een van de kernwaarden van de EUR, namelijk interdisciplinair onderwijs. Team-based Learning kan bovendien een uitkomst bieden om binnen grote cohorten studenten mensen toch heel persoonlijk en kleinschalig onderwijs te verschaffen. Wat mij betreft is dit een onderwijsvorm die goed past bij de kernwaarden van de EUR en de ambitie om toekomstgericht onderwijs te bieden.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen