Tarik, Tom en Jort pakken problemen in het onderwijs aan

''Je wordt geïnspireerd om tot echt impactvolle oplossingen te komen''
Zomer Woudestein
Tarik Aouragh & Jort van Dalen van de Nationale Denktank 2021

Met inspirerende en vernieuwende ideeën een maatschappelijke bijdrage leveren. EUR-alumni Tarik Aouragh, Tom van Mierlo en Jort van Dalen doen dit jaar samen met zeventien anderen (waaronder jonge academici, masterstudenten, hbo’ers, recent afgestudeerden en PhD’ers met diverse (studie)achtergronden) mee aan de Nationale DenkTank 2021. Vier maanden lang nemen zij de kwaliteit van het (primair en voortgezet) onderwijs onder de loep, spreken met allerlei betrokkenen, om vervolgens (hopelijk) tot impactvolle oplossingen te komen.

De Nationale DenkTank (NDT) werd in 2005 opgericht door zes jonge wetenschappers met het doel een brug te slaan tussen overheidsinstellingen, het bedrijfsleven en de wetenschap, om de Nederlandse samenleving met vernieuwende ideeën vooruit te helpen. Het inmiddels jaarlijks terugkerend fenomeen staat altijd in het teken van een actueel maatschappelijk probleem. Twintig ambitieuze jongeren, veelal (bijna) afgestudeerde studenten en promovendi, werken vier maanden non-stop samen. Ze worden continu begeleid, er komen veel gastsprekers voor inspiratie en ze worden op allerlei manieren getraind.

“Ik wilde mezelf nuttig maken op maatschappelijk gebied”

Alumnus Tarik Aouragh (bachelor Econometrie en Operationele Research, master Econometrics and Management Science) was vlak voor het behalen van zijn master op zoek naar een mogelijkheid om zich, naast een toekomstige baan in zijn afstudeerrichting, nuttig te kunnen maken op maatschappelijk gebied. Hij kwam uiteindelijk terecht bij de Nationale DenkTank, een project dat tot half december zijn volle aandacht vraagt.

Tarik: “Naast een voornamelijk technische studie waarin het sociale contact niet erg centraal staat, vind ik het erg belangrijk om een maatschappelijke bijdrage te kunnen leveren. Zo heb ik in het verleden via mijn studentenvereniging al mijn bijdrage kunnen leveren aan diverse initiatieven. Van schaatsen met vluchtelingen, tot het inpakken van cadeautjes voor kinderen. Maatschappelijk betrokken zijn past bij mijn karakter, ik vind het fijn en krijg er enorm veel energie van. Een jaar geleden gaf ik met andere studenten bijles aan kinderen. Door mijn ervaringen hiermee was ik extra geïnteresseerd om dit jaar mee te doen aan de NDT en dieper het onderwijs in te duiken.”

Tanden zetten in het thema onderwijs

Ten tijde van het interview was collega DenkTanker, en mede EUR-alumnus Tom van Mierlo (master Global Business and Sustainability) helaas door ziekte afwezig. Ook alumnus Jort van Dalen (bachelor Geschiedenis) startte halverwege augustus met veel plezier aan zijn avontuur bij de NDT. Zijn motivatie komt voort uit zijn eigen ervaringen met het huidige onderwijssysteem, een systeem dat hij graag anders ziet. In het basisonderwijs kreeg Jort het advies voor een beroepsopleiding en daar ligt volgens hem nu net de crux: “Door al op twaalf- of dertienjarige leeftijd een beroepskeuze te moeten maken, zorg je ervoor dat het ontplooien van talenten moeilijk is. Daardoor heb ik altijd het idee gehad dat het je niet meer in staat stelt om bijvoorbeeld de theoretische kant te verkennen.”

Bij Jort kwam de interesse in het lezen en schrijven pas toen hij een jaar of veertien à vijftien was, vertelt hij. “Anderhalf jaar daarvoor had ik al moeten kiezen wat ik bij wijze van spreken wilde doen en kunnen op mijn dertigste. Ik denk dat je op deze manier potentieel talent in de samenleving onbenut laat. Het huidige systeem bemoeilijkt de mobiliteit om tussen de lagen van het onderwijssysteem te kunnen wisselen. Dit motiveerde mij zo om mee te doen met de Nationale DenkTank en mijn tanden te zetten in het thema onderwijs.”

Tarik Aouragh & Jort van Dalen van de Nationale Denktank 2021
Tarik Aouragh (links) en Jort van Dalen (rechts) willen een positieve impact maken met hun ideeën

Oplossing voor het lerarentekort

De DenkTankers zijn inmiddels al een aantal maanden op weg. Iedere week presenteren ze hun voortgang aan mensen uit het onderwijsveld en krijgen zij feedback. Hiermee gaan ze vervolgens aan de slag en werken ze naar de oplossingsfase toe. Op 14 december wordt de DenkTank afgesloten met een kick-off waar de lopende oplossingen gepresenteerd worden en houdt het project er ‘formeel’ mee op.

Als de tijd het toelaat willen Tarik en Jort graag doorgaan met hun bedachte oplossingen na het einde van de DenkTank. Zo denkt Tarik een oplossing te hebben gevonden om het enorme docententekort te verminderen. “Ik denk dat heel veel mensen geschikt zouden zijn voor het leraarschap en het ook zouden willen worden. Het knelpunt ligt voornamelijk bij de omscholing van mensen uit andere sectoren. Dit is vaak moeilijk, onduidelijk en veel te ongestructureerd ingericht. Wij denken te weten hoe je dit het beste kunt omvormen om meer mensen in het onderwijs te krijgen. Gedurende het proces word je echt geprikkeld en geïnspireerd om tot oplossingen te komen waarmee je echt impact kunt maken.”

Ook Jort wil impact maken, maar daarbij is het wel belangrijk dat de DenkTankers een stukje eigenaarschap behouden over de aangedragen oplossingen, benadrukt hij. “Het is niet de bedoeling dat we een beleidsadvies schrijven en presenteren aan desbetreffende personen of ministerie. Dat wordt meestal heel hartelijk in ontvangst genomen, waarna het ook heel hartelijk in de boekenkast wordt gezet. Daarvoor is de tweede fase van de DenkTank: het zelf met oplossingen bezig zijn. Hiervoor krijgen we ook de tijd en hulp om deze vervolgens te realiseren.”

Geïnteresseerd geraakt in de Nationale DenkTank? Volg alles hier!