Sustainable Corporate Finance – hoe bedrijven verder moeten gaan dan economische waarde

Ontdek meer over de MOOC die is ontwikkeld om milieu - en sociale waarde te benadrukken op het gebied van duurzame bedrijfswaardering
Campus tuin op campus Woudestein op een zonnige dag.
Twee studenten studeren met elkaar en kijken naar hun laptop in Langeveld
Erasmus University Rotterdam - Alexander Santos Lima

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de financiële sector. Banken en investeringsinstellingen erkennen het belang van een divers portfolio met ecologisch en sociaal duurzame investeringen. Maar hoe vertaalt dit zich naar het bedrijfsleven in het algemeen? Dieuwertje Bosma, manager van het Erasmus Platform voor Sustainable Value Creation, bespreekt de nieuwe MOOC (Massive Open Online Course) die is ontwikkeld op het gebied van duurzame bedrijfswaardering, met hulp van Rotterdam School of Management (RSM). De MOOC, die eind oktober 2024 wordt gelanceerd, is een vervolg op de zeer succesvolle eerste MOOC over de Principles of Sustainable Finance, die in 2020 werd geïntroduceerd.

Hoe de MOOCs werden ontwikkeld

De eerste MOOC werd toevallig net gelanceerd voordat al het onderwijs door de COVID-19-pandemie naar een online format werd omgezet. Toen Dieuwertje op Coursera keek wat er te vinden was over duurzame finance, verraste het haar dat er op dat moment niets beschikbaar was. “Dit bracht me op een idee. Wij zouden de eerste kunnen zijn die zoiets aanbieden. Ik wist ook dat één van mijn collega’s, Dirk Schoenmaker, net een boek had gepubliceerd over de Principles of Sustainable Finance. Toen ik hem vroeg of hij geïnteresseerd zou zijn om een MOOC te ontwikkelen op basis van zijn boek, stemde hij in, en zo begon dit project,” vertelt Dieuwertje.

Sinds de lancering heeft de MOOC meer dan zestigduizend inschrijvingen gekregen, met positieve feedback over de inhoud. De keuze voor het MOOC-format was bewust. “Een MOOC stelde ons in staat om deze informatie buiten onze eigen netwerken te delen. Het is ook een toegankelijkere manier van leren, vooral voor mensen met drukke agenda’s of voor degenen die geen groot studieboek willen doorploegen om deze informatie te vinden,” aldus Dieuwertje.

De studenten die de eerste MOOC volgden, stelden steeds vaker vragen over hoe deze concepten zich doorvertaalden naar bedrijfswaardering. “In de tussentijd gepubliceerde Dirk Schoenmaker en Willem Schramade een boek over duurzame bedrijfswaardering, waarin meer diverse manieren werden behandeld om bedrijfswaarde te meten,” vertelt Dieuwertje. Dit boek vormde opnieuw de basis voor de ontwikkeling van de nieuwe MOOC.

Dieuwertje Bosma - RSM Sustainable

Een brug tussen theorie en praktijk

Zoals eerder aangegeven, richt de nieuwe MOOC zich op de praktische toepassingen van de theorie en concepten achter duurzame bedrijfswaardering. “Dit weerspiegelt de missie van het Erasmus Platform voor Sustainable Value Creation perfect”, zegt Dieuwertje. “Ons platform streeft ernaar een brug te slaan tussen de academische wereld en de praktijk. We creëren veel samenwerkingen om de kloof te dichten tussen wat in de wetenschappelijke wereld wordt onderzocht en wat wordt toegepast in verschillende sectoren, waaronder, maar niet beperkt tot, de financiële sector. Vanuit deze wens om theorie en praktijk te verbinden, sluit de MOOC die we hebben ontwikkeld perfect aan bij onze visie.”

Om de aankomende MOOC nog praktischer te maken, was RSM-docent Florian Madertoner betrokken bij veel van de kennisclips. “Met zijn interactieve en levendige persoonlijkheid heeft Florian geholpen om complexe inhoud uit te leggen in realistische contexten en toepassingen, waardoor de MOOC veel boeiender werd,” legt Dieuwertje uit.

Hulp van de CLI en toekomst van het project

Vanaf het begin van dit project heeft de Community for Learning & Innovation (CLI) geholpen met het begeleiden van het proces. “Ze hielpen ons specificeren wat we met het project wilden bereiken, hoe we dit wilden doen en met welke partners we moesten samenwerken om het mogelijk te maken,” vertelt Dieuwertje. Bovendien werd er gedurende het hele project proces- en voortgangsmanagement geboden om ervoor te zorgen dat de deadlines werden gehaald.

• Lerend van de omstandigheden rond de lancering van de eerste MOOC, is er voor de nieuwe MOOC een officiële lancering gepland om het potentiële publiek en de reikwijdte te vergroten. Deze lancering vindt naar verwachting eind oktober 2024 plaats. Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en aankondigingen via de website van het Erasmus Platform for Sustainable Value Creation.

Heeft dit artikel je geïnspireerd om een innovatieproject te starten met hulp van de CLI? Bezoek dan deze pagina en neem contact op.