Succesvolle afsluiting van EEA-ESEM congres bij Erasmus School of Economics

Onder gastheerschap van Erasmus School of Economics kwamen van 26 tot en met 30 augustus economen van over de hele wereld bijeen in Rotterdam om papers te presenteren en te bespreken tijdens het jaarlijkse gezamenlijke congres van de European Economic Association en Econometric Society – EEA-ESEM 2024.

Internationaal congres met 1200 economen op campus Woudestein

Erasmus School of Economics organiseerde dit internationale congres ter ere van haar 110-jarig jubileum. Tijdens de 5 congresdagen op campus Woudestein woonden ongeveer 1200 economen talloze sessies bij die nieuw licht wierpen op belangrijke problemen zoals groene investeringen, online verkoop en reclame, cyberrisico's, liefdadigheidsdonaties, elektrische en hybride auto's, regionale ongelijkheid, ouderschapsverlof, gendergelijkheid, hernieuwbare energie, huiselijk geweld, onderwijs, gezondheidszorg, immigratie, vluchtelingen, etnische minderheden, financiering van politieke campagnes, intergenerationele mobiliteit, studieschulden, luchtvervuiling, criminaliteit en politie, multinationals, staatsschuld, financiering van pensioenfondsen, vermogensbelastingen, inflatiedoelstellingen, gedrag op de financiële markt, handelsmechanismen en innovatie.

Andere sessies richtten zich op recente ontwikkelingen in de economische theorie, machine learning en econometrie, waarbij fundamentele kwesties in de modellering van economische problemen werden aangepakt, zoals prognoses en beleidsevaluatie, de totale en distributieve effecten van inflatie en morele besluitvorming.

Deelnemers dineren in de Laurenskerk.

Substantiële inbreng van onderzoekers van Erasmus School of Economics

Onderzoekers van Erasmus School of Economics hadden een substantiële inbreng tijdens de congresdagen, bijvoorbeeld met de sessie "Ongelijkheid van kansen", mede georganiseerd door de Koninklijke Nederlandse Economische Vereniging (KVS). Het bood drie flash talks die verschillende perspectieven op gelijkheid van kansen presenteerden, gevolgd door een paneldiscussie over de toekomst van onderzoek op dit gebied.

In de eerste flash talk bespraken Niels Rietveld en Hans van Kippersluis recente ontwikkelingen in de economie en econometrie van de wisselwerking tussen genen en omgeving. Deze talk presenteerde een toekomstgericht perspectief op hoe omgevingsfactoren genetische invloeden op sociaaleconomische ongelijkheden kunnen versterken of verzachten. Vervolgens was het de beurt aan Bastian Ravesteijn, die empirisch bewijs besprak over de relatie tussen ouderlijk inkomen en uitkomsten zoals kinderinkomen op 35-jarige leeftijd in Nederland. En tot slot presenteerde Anne Gielen bewijs van hoe sociaal beleid kan bijdragen aan gelijkheid van kansen. Haar lezing toonde aan dat intergenerationele effecten van hervormingen van het sociale beleid tot drie opeenvolgende generaties beïnvloeden en een breed scala aan sociaaleconomische uitkomsten beïnvloeden. Als zodanig benadrukken deze bevindingen de sleutelrol die overheidsprogramma's kunnen spelen bij het vormgeven van uitkomsten over meerdere generaties heen.

Philip Hans Franses (voorzitter van het lokale organisatiecomité) en decaan Patrick Groenen.

De afsluiting van dit vijfdaagse congres op vrijdag 30 augustus 2024 markeerde het einde van de jubileumviering van de faculteit. Veel dank gaat uit naar Gemma Prunner-Thomas van de European Economic Association, de leden van het lokale organisatiecomité Aart Gerritsen, Vadym Volosovych, Agnieszka Markiewicz, Anne Boring, Andreas Pick, Carlos Riumallo Herl, Michiel Gerritse, Wendun Wang, Annika Camehl en Philip Hans Franses (voorzitter), de FAECTOR-studenten Veerle, Jesse, Bente, Nora, Bogdan, Tilman, Constance, Kaissar, Eline en Kamakshi, en de ondersteunende teamleden Marije Stofregen (Congress & Event Services) en Ronald de Groot.

Kijk hier voor de foto's die op dinsdag 27 augustus zijn genomen (op campus en in de Laurenskerk).