Studentenonderzoek gepresenteerd op de RES Conferentie

Lumsdaine, Dedea, and Wackerbauer in front of a RES banner

Hoogleraar Robin Lumsdaine bezocht samen met twee van haar voormalige studenten van Erasmus School of Economics de Royal Economic Society (RES) Conferentie, om daar hun onderzoek te presenteren. De conferentie vond plaats van 25-27 maart op Queen's University in Belfast, Noord-Ierland.

Beide onderzoeken, die de studenten samen met Lumsdaine uitvoerden, zijn zeer relevant voor beleidsmakers. “The Impact of the ECB’s Extended Asset Purchase Programme on Euro-Area Inflation: A Synthetic Control Assessment” werd ontwikkeld met Andreea Dedea (momenteel masterstudent aan het Econometrisch Instituut) op basis van haar bachelorscriptie. Dit onderzoek bekijkt het uitsluiten van kosten voor zelfbewoond onroerend goed in de inflatie-index van de Europese Centrale Bank (ECB), en welke rol dit mogelijk heeft gespeeld bij beslissingen over het beleidsmatige antwoord op de waargenomen inflatiepatronen. “Het is erg motiverend om te beseffen dat je al vanaf bachelor-niveau zinvol onderzoek kunt doen, natuurlijk dankzij de juiste begeleiding. Het was enorm bevredigend om deel uit te maken van deze open onderzoeksgemeenschap, waar iedereen echt enthousiast is om vruchtbare discussies te voeren en je aanmoedigt om verder onderzoek te doen,” legt Dedea uit.

“Convergence of COVID Policy: Testing Persuasion Bias”, een samenwerking met Greta Wackerbauer, die haar masterdiploma in 2023 behaalde en nu als consultant werkt bij Accenture. Het artikel, gebaseerd op Greta's masterscriptie, onderzoekt of de opvattingen van beleidsmakers en hun wetenschappelijke adviseurs in het eerste jaar van de COVID-pandemie in zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk op één lijn lagen. “Het is ontzettend fascinerend om de academische wereld van dichtbij te zien en onderzoek te kunnen bespreken met zoveel andere academici. Het was een onschatbare en inspirerende ervaring,” merkte Wackerbauer op. “Levensveranderend,” voegde Dedea eraan toe. Voor beide studenten was dit hun eerste internationale conferentie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media and Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics, rdegroot@ese.eur.nl of 06 53 641 846.