Studenten zoeken oplossingen voor echte Rotterdamse problemen

Rotterdam - skyline - groen - duurzaam
Maashaven Rotterdam-Zuid
Iris van den Broek

In Rotterdam-Zuid gaan Public Health-studenten verder dan studieboeken en collegezalen. Ze gaan de wijken in om echte ervaringen op te doen en om samen te werken met de bewoners. “Ik wil graag wat betekenen voor gemeenschappen in Rotterdam”, vertelt student Nina.

Bij een evenement op de Internationale Dag van de Armoede in de Feijenoordse speeltuin Middenstip werkten Erasmus-studenten, buurtbewoners en NGO's samen. "Dit soort evenementen zijn geweldig, omdat ik anders nooit in deze buurt zou zijn," zegt student Britt.

Verbinding met de echte wereld

De minor Public Health biedt studenten praktische ervaring en verbindt hen met de echte wereld. Na het evenement in de speeltuin gingen studenten ook in gesprek met buurtbewoners. De studenten begonnen met het uitleggen aan de bewoners van het concept 'bestaanszekerheid', dat veel aandacht krijgt in het nieuws. Ze vroegen de bewoners of ze een inschatting konden maken van hun niveau van 'bestaanszekerheid', dat veilige huisvesting, gezonde financiële situatie, gezondheidstoestand etc. omvat. Op de vraag waar de bewoners zich het meest zorgen over maakten, wezen ze op de financiële schuldproblemen die veel huishoudens ervaren en slechte woonomstandigheden met tocht en slecht isolement, wat weer leidt tot een lage geestelijke gezondheid.

Rotterdam Zuid
Wenda Doff

"Het praktische aspect van deze minor spreekt mij het meest aan. Ik wil bijdragen aan Rotterdamse buurten en gemeenschappen," zegt student Nina.

Door in gesprek te gaan met buurtbewoners over lokale behoeften en beleid, ontwikkelen studenten waardevolle vaardigheden buiten het klaslokaal. Aan de andere kant, gaan buurtbewoners ook het gesprek aan met hen, en voelen zij zich gehoord. Vanessa Umboh van Stichting Stem Zonder Gezicht fungeert als een brug tussen studenten en buurtbewoners voor gelijkwaardige gesprekken.

Samenwerking en betekenisvolle Connecties

Vanessa benadrukt het belang van open dialogen tussen toekomstige beleidsmakers en bewoners. “Beleidsmakers in Rotterdam hebben vaak aan het Erasmus gestudeerd. Als zij meer betrokken zijn bij deze gemeenschappen, snappen zij de uitdagingen beter. Beleidsmakers die meer betrokken zijn, zullen beter beleid schrijven: beleid wat echt aansluit op de gemeenschap en hun behoeften”, zegt Vanessa.

Groei door echte ervaringen

De minor is een resultaat van samenwerking tussen verschillende instituten en organisaties in Rotterdam. De samenwerking zorgt niet alleen voor praktische ervaring voor studenten, maar ook voor waardevolle connecties in de gemeenschap. Het doel is om studenten uit hun comfortzone te halen en hen te laten groeien via echte ervaringen.

De minor Public Health is het resultaat van een multidisciplinaire samenwerking: Erasmus School of Health Policy & Management, de Afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg van Erasmus MC, GGD, ErasmusX en HefHouse.

Wil je meer weten over lesgeven buiten het klaslokaal? Neem contact op met Frieda Franke of bezoek de ErasmusX-website voor informatie.