In haar vak Financial Derivatives, onderdeel van de master specialisatie Quantitative Science, werkt universitair docent Maria Grith samen met Optiver, een van de grootste market making-bedrijven ter wereld. Hun interne trainingsplatform, Optibook, is voor dit vak beschikbaar gesteld aan de studenten. Het virtuele platform biedt een gedetailleerde simulatie van financiële markten.
Er klinkt een zacht geroezemoes in de collegezaal, terwijl studenten zich geconcentreerd richten op hun laptopschermen. Op het eerste gezicht lijkt er niet veel te gebeuren, maar de spanning is voelbaar. Alleen de flikkerende cijfers op het grote scherm geven een inkijkje in de denkprocessen van de studenten. Op een gegeven moment vraagt de docent naar de strategie van één van de studenten. Een luchtige opmerking volgt die het hele lokaal aan het lachen maakt en even de spanning breekt.
Het is de laatste les van het vak Financial Derivatives en de studenten zijn diep betrokken bij een online trading-competitie op het Optibook simulatieplatform. Voor deze sessie zijn alle laptops open en is de virtuele beurs gereset. Hoewel ze het platform het hele semester hebben gebruikt, hebben ze de intensiteit van het handelen met zoveel deelnemers tegelijkertijd nog niet ervaren. En zoals elke handelaar weet: hoe meer spelers op de markt, hoe volatieler deze wordt. Het resultaat is een snelle, interactieve oefening die de competitieve aard van derivatenhandel nabootst.
Theorie en praktijk verbinden
‘Financiële derivaten staan bekend als een droog onderwerp om te onderwijzen, en het is vaak een uitdaging om studenten betrokken te houden,’ legt Grith uit. ‘Dit praktische onderdeel voegt een interactief element toe aan de cursus en introduceert daarnaast onzekerheid—een kenmerk dat essentieel is voor handel in de echte wereld. Het brengt het onderwerp tot leven op een manier die puur theorie niet kan bieden.’ Sinds de samenwerking in 2021 begon, heeft Grith haar onderwijs- en beoordelingsmethoden aangepast om deze ervaringsgerichte benadering op te nemen.
Naast het aanbieden van hun platform verzorgt Optiver twee gastcolleges tijdens de cursus, waarin de verschillen tussen theorie en praktijk worden besproken. Ze organiseren ook online Q&A-sessies waar studenten al hun vragen kunnen stellen over de werking van de markt. In maart en april volgend jaar krijgen studenten de kans om deel te nemen aan Optiver’s Career Kickstarter, waar ze meer leren over het ontwerpen van handelsalgoritmen, essentiële vaardigheden opbouwen met interactieve trading-spellen, in contact komen met professionals uit de sector en mogelijk een Graduate Trader-aanbieding kunnen krijgen. ‘Onze ervaring met de samenwerking met Erasmus School of Economics krijgt een dikke tien,’ zegt Robbert Pullen, Head of Academic Partnerships bij Optiver. ‘Er is een hele sterke match tussen ons. Ons hoofddoel hier is om studenten te helpen de rol van market makers te begrijpen – en hopelijk ook hun interesse te wekken voor het werk dat we doen bij Optiver. Een verschil maken door in contact te komen met studenten? Dat is geweldig.’
Een boeiende leerervaring
‘Het toepassen van theorie in een realistische setting helpt me echt te begrijpen waarom bepaalde dingen werken zoals ze doen,’ zegt Milena Mustafajev, een student die het vak volgt. Haar medestudent Carlos Cabrera Diaz voegt toe: ‘Het is ontzettend waardevol om de gastcolleges van Optiver te volgen—ze brengen het perspectief van een professional. En natuurlijk zorgde de trading competitie op het einde ervoor dat ik nog harder wilde werken.’
- Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics, rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: 06 53 641 846.