Studenten Erasmus Universiteit steunen leerlingen op afstand met huiswerk en de Nederlandse taal

Fabienne Hoogendoorn geeft bijles via Whatsapp
RTV Rijnmond

Dat veel leerlingen een leerachterstand oplopen door de coronacrisis is bekend. Maar voor leerlingen van wie Nederlands niet de moedertaal is, betekent de coronacrisis ook nog eens dat hun Nederlandse taalvaardigheid extra achteruitgaat omdat er thuis vaak geen Nederlands wordt gesproken. Studenten van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) helpen daarom deze kinderen met een uur digitale privéles en huiswerkbegeleiding. RTV Rijnmond ging op bezoek bij student psychologie Fabiënne Hoogendoorn die belt met Eliza en Kate uit Zuid-Afrika.

“We praten eigenlijk over van alles", zegt Hoogendoorn. "Eerst vraag je hoe het met hen gaat en wat ze nu doen, eigenlijk alleen maar om hun Nederlands te oefenen. Verder geef ik ook huiswerkbegeleiding door te vragen waar ze nu mee zitten en wat ze moeilijk vinden." Ondanks dat er via beeldbellen contact moet worden gezocht, ziet de bijlesdocente vooruitgang. "Ik merk wel dat hun Nederlands beter is geworden sinds de eerste keer.”

Beluister het fragment van RTV Rijnmond.

Sociale steun voor veerkracht

“Uit onderzoek blijkt dat kinderen die sociale steun ervaren later in hun leven veel veerkrachtiger reageren”, legt pedagoog Brian Godor uit. “En hoe veerkrachtiger adolescenten zijn, hoe beter ze kunnen omgaan met veranderingen en moeilijkheden. Dat is de belangrijkste reden waarom we nu met het beeldbellen zijn begonnen.” Godor en zijn collega-onderzoeker Ruth van Hallen hebben de studenten getraind om die veerkrachtigheid te stimuleren bij de kinderen en ze beter om te laten gaan met de huidige situatie. Daarnaast is het doel van het beeldbellen om de Nederlandse taalvaardigheid op peil te houden, omdat dit van grote positieve invloed is op integratie in de Nederlandse samenleving.

Een bekend gezicht

Er liep al een project van het Wetenschapsknooppunt EUR bij Rotterdamse basisscholen dat gericht was op onderzoekend leren. “Het programma was al vijf weken bezig, toen we moesten stoppen door corona”, vertelt Rowan Huijgen, projectleider Wetenschapsknooppunt EUR. “De studenten die er al bij betrokken waren, honoursstudenten van de ESSB en student assistenten van het Wetenschapsknooppunt, worden nu ingezet om te bellen met de leerlingen. Dat is fijn want zij zijn voor de kinderen een bekend gezicht. Dat maakt het begeleiden op afstand en beeldbellen een stuk makkelijker, leuker en veiliger voor de leerlingen.”

Graag bellen met de juf of meester van de universiteit

Het bellen is geheel vrijwillig: “De leerlingen waren heel teleurgesteld toen het lesprogramma geen doorgang meer kon vinden”, zegt Marianne den Hertog, onderwijskundige bij Wetenschapsknooppunt EUR. “Een leerling wilde zelfs de geplande onderzoeksmarkt in haar slaapkamer houden. Alle leerlingen die we hebben gevraagd of ze wilden beeldbellen met hun juf of meester van de universiteit, hebben volmondig ja gezegd.”

Meer informatie over de programma’s van het Wetenschapsknooppunt.

Universitair Docent
dr. Brian Godor
Universitair Docent

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T 010 4081216 of E press@eur.nl