Student Erasmus Universiteit bouwt mee aan allereerste vliegtuig op vloeibaar waterstof

Erasmus Universiteit en TU Delft willen intensiever samenwerken, spraken ze vorig jaar af. Gaan de bèta’s uit Delft eigenlijk wel goed samen met de alfa’s en gamma’s van de Erasmus Universiteit? Wat zijn moeilijkheden en wanneer kan die samenwerking juist goed uitpakken? Bij de vliegtuigbouwers van AeroDelft, is die mix al gangbaar. Wat blijkt? Dat gaat best. “Het komt het project ten goede.”

De mal van de romp van ’s werelds eerste vliegtuig dat op vloeibare waterstof zal moeten vliegen? Dat staat bij studenten gewoon op bierkratjes. Lijm harden ze niet in dure ovens, maar in piepschuimen iglo’s in het toiletgebouw. Warm is het niet in de rode bakstenen loods bij het Rotterdamse vliegveld. “Dus bouwen we die iglo in het in het toiletgebouw, daar zit de cv-ketel en is de temperatuur ietsje hoger dan op de andere plekken”, lacht Sam Rutten (22), student projectmanagement aan de TU Delft. In dit artikel van het Erasmus Magazine, vertellen EUR student Olivier van Haren en Sam Rutten meer over hun project AeroDelft.

Interdisciplinaire samenstelling AeroDelft

Sam Rutten werkt samen met EUR-student Olivier van Haren (24) en 44 andere studenten aan het eerste vliegtuig dat op vloeibaar waterstof moet vliegen. Ze zitten beiden in het management van AeroDelft. Van Haren, masterstudent Accounting & Auditing aan de Erasmus School of Economics, is de eerste EUR-student die betrokken is bij dit project, als financial manager. Hij let op het geld. Budget? “Richting het miljoen.”

AeroDelft is druk met de bouw van het eerste prototype vliegtuig, de ‘Phoenix PT’. Jongens lopen rond met gasmaskers, anderen experimenteren met vonk generatoren (het klinkt alsof iemand getaserd wordt) op de vliegtuigonderdelen, om te kijken of ze vonken tegenhouden. “Mocht dat in aanraking komen met waterstof, dan ontploft het”, zegt Van Haren. Hij weet het hoe het werkt, maar checkt vaak toch voor de zekerheid bij zijn collega. “Toch, Sam?”, vraagt hij dan. Of: “Als ik het goed zeg, dan moet ik toch even naar mijn collega kijken,”. En dan blijkt zijn uitleg prima te kloppen. Van Haren: “Er zijn twee soorten waterstof, gasvormige en vloeibare. Wij bouwen het eerste vliegtuig dat op vloeibare waterstof vliegt.”

Het uiteindelijke vliegtuig moet in 2025 zijn eerste vlucht maken.

Benieuwd naar het verhaal van AeroSpace? Lees het artikel in Erasmus Magazine.