Student Bram Mesland neemt deel aan paneldiscussie tijdens Miljoenenontbijt

Mirjam Lems

Bram Mesland, masterstudent Econometrics, was uitgenodigd om deel te nemen aan de paneldiscussie tijdens het VNO-NCW West Miljoenenontbijt in Rotterdam om de nieuwe overheidsplannen en het budget voor onderwijs te bespreken. Andere sprekers waren vooraanstaande economische experts zoals Barbara Baarsma, Peter Goedvolk, Ronald Paul en de burgemeester van Rotterdam, Ahmed Aboutaleb.

Een belangrijk aandachtspunt van de overheidsbegroting dit jaar is de aanzienlijke bezuiniging op onderwijs. Mesland benadrukte het belang van investeringen in onderzoek en onderwijs, waarbij hij zijn bachelorscriptie als voorbeeld gebruikte. ‘Er zijn op de lange termijn dingen te winnen, met name op het gebied van arbeidsproductiviteit. Maar het kabinet gaat wel keihard bezuinigen op onderwijs, dat rijmt niet met elkaar.’

PwC-hoofdeconoom Barbara Baarsma en COO van Havenbedrijf Rotterdam Ronald Paul sloten zich aan bij Meslands zorgen en waren het eens dat de plannen van de overheid tegenstrijdig lijken. ‘De overheid wil de productiviteit en innovatie stimuleren, maar bezuinigt tegelijkertijd op de belangrijkste aanjager van productiviteitsgroei: onderwijs,’ merkte Baarsma op.

Miljoenenontbijt

Elk jaar organiseert VNO-NCW West het Miljoenenontbijt in verschillende steden op de ochtend na Prinsjesdag, wanneer de Nederlandse regering haar jaarlijkse begroting presenteert. Het evenement brengt politici en bedrijfsleiders samen om de gevolgen van de nieuwe financiële plannen te bespreken.