Stephanie von Hinke benoemd tot bijzonder hoogleraar Gezondheidseconomie

Stephanie von Hinke, Endowed Professor of Health Economics
Erasmus School of Economics

Genen en gedrag in de gedragseconomie; daar richt dr. Stephanie von Hinke zich vooral op in haar onderzoek. Ze is met ingang van 1 maart 2018 benoemd tot bijzonder hoogleraar Gezondheidseconomie aan Erasmus School of Economics, vanwege het Erasmus Trustfonds.

De onderzoeksactiviteiten van Von Hinke concentreren zich op twee gebieden. Aan de ene kant is ze geïnteresseerd in de economie van obesitas, eetpatronen en voeding. Daarbij kijkt ze niet alleen naar de mogelijke oorzaken en gevolgen van de recente algemene toename van het lichaamsgewicht, maar ook naar manieren om tot betere voedingskeuzes te komen.

Aan de andere kant doet ze onderzoek naar het gebruik van genetische gegevens in economisch onderzoek. Dit interdisciplinaire werk heeft geleid tot relevante toepassingen in beleid.

Band met Erasmus School of Economics
Als lid van de faculteit van haar eigen instelling, University of Bristol, heeft Stephanie von Hinke een sterke band opgebouwd met Erasmus School of Economics dankzij haar deelname aan het NORFACE-onderzoeksprogramma “Dynamics of Inequality Across the Life-course” (DIAL). In dit onderzoeksproject, geleid door universitair hoofddocent dr. Hans van Kippersluis van Erasmus School of Economics, worden methoden uit de genetica en de sociale wetenschappen gecombineerd om te onderzoeken in welke mate de wisselwerking tussen genen en de omgeving van invloed is op ongelijke resultaten op het gebied van onderwijs en gezondheid.

Over Stephanie von Hinke
Stephanie von Hinke is universitair hoofddocent Economie aan University of Bristol. Haar onderzoeksinteresses gaan uit naar gezondheidseconomie en toegepaste microeconometrie. Vóór haar aanstelling in Bristol volgde ze een MRC Early Career Fellowship in Gezondheidseconomie (2011-2014) aan University of York en een ESRC Post-Doctoral Fellowship aan Imperial College London (2009-2011). Stephanie is onderzoeker bij het Centre for Market and Public Organisation (CMPO, 2009 –) en bij het Institute for Fiscal Studies (IFS; 2013 –). Ze heeft gastposities bekleed bij Cornell University, IFS, en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Stephanie von Hinke heeft een indrukwekkende lijst van publicaties. Ze heeft zowel alleen als samen met andere auteurs artikelen gepubliceerd in internationale tijdschriften als The Economic Journal, European Economic Review en Journal of Health Economics. Haar artikelen zijn al ongeveer 300 keer geciteerd.

Met haar onderzoek heeft ze ook een bijdrage geleverd aan maatschappelijke discussies. Zo kwam haar onderzoek naar de vraag of adolescenten roken om hun lichaamsgewicht onder controle te houden onder andere aan bod in The Economist en op de website The Freakonomics. Haar onderzoek naar de invloed van arbeidsdeelname van moeders op het gewicht van kinderen is besproken in een groot aantal artikelen in de online en gedrukte pers zoals de Financial Times, Daily Telegraph en de Guardian.

Ronald de Groot, communicatiemedewerker van Erasmus School of Economics: E rdegroot@ese.eur.nl of T +31 (0)6 53 641 846.