Staatsobligaties zijn alsnog niet terug van weggeweest in portefeuilles

NRC
Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

In een artikel van het NRC bespreekt Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, de ontwikkelingen in obligatieland. Wat is het investeren waard?

Staatsobligaties zijn een tijdje onaantrekkelijk geweest om in te investeren. De rente op de obligaties was zelfs negatief, wat inhoudt dat beleggers zelfs geld moesten toeleggen op hun investering als ze obligaties aan wilden houden. Ondertussen is dat gelukkig niet meer het geval en is de rente op staatsobligaties gestegen tot boven de 1 procent voor de Nederlandse staat.

Het is echter volgens hoogleraar Pieterse-Bloem alsnog onaantrekkelijk om te investeren in staatsobligaties. Omdat de inflatie op dit moment zo hoog is, vermindert de waarde van je inleg harder dan het rendement die de belegging oplevert. Als een obligatie een looptijd van tien jaar heeft met een rendement van iets meer dan één procent terwijl de inflatie in de afgelopen maand meer dan tien procent was, kan men veel minder kopen met die inleg na tien jaar.

Alternatieve beleggingen

Andere beleggingen krijgen veelal de voorkeur boven staatsobligaties. Dit is ook duidelijk te zien in de portefeuilles die de Rabobank beheert voor klanten. Pieterse-Bloem: ‘Wij hebben die beweging – weg van staatsobligaties – bij veel particulieren gezien die bij ons beleggen. In de portefeuilles die we voor klanten beheren, beleggen we nu een groot deel van het kapitaal in bedrijfsobligaties – als alternatief voor staatsobligaties.’

Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten

U kunt het artikel van NRC, 23 augustus 2022, hier lezen.