Staan namen als ING en Rabobank op het punt om te verdwijnen?

Casper de Vries
Erasmus School of Economics

Een potentieel risico: de verdwijning van de hoofdkantoren van Nederlandse banken die overgenomen zijn door buitenlandse banken. Waarom? Omdat de Nederlandse bancaire sector niet competitief genoeg zou zijn om dit te weerstaan. In een interview met BNR Nieuwsradio gaat hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics Casper de Vries in op deze stelling en het beleid dat de ECB hieromtrent voert.

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft gesteld dat Nederlandse banken mogelijk slachtoffer worden van buitenlandse banken vanwege afwijkende wet- en regelgeving. Een norm die in het specifiek genoemd wordt, is de bonusregeling: in Nederland zijn bankiers onderworpen aan strikte regelgeving omtrent mogelijke bonussen. Er is sprake van een plafond: medewerkers van financiële ondernemingen kunnen een variabele bonus verkrijgen tot 20% van de vaste beloning.

Resultaten van fusies en overnames

Volgens De Vries heeft de NVB tot op zekere hoogte gelijk; een andere factor die bijdraagt aan de verschillen tussen Nederlandse en buitenlandse banken, is de faillissementswetgeving. Echter, of dat noodzakelijkerwijs leidt tot Nederlandse banken als makkelijk doelwit voor overnames is niet het geval. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een beleid te voeren waarbij banken actief afgeschermd worden van buitenlandse fusies en overnames door buitenlandse banken in zulke gevallen te dwingen om te voldoen aan Nederlandse wet- en regelgeving. Door allerlei vormen van fusies te stimuleren, voert de Europese Centrale Bank een ongefundeerd en slecht werkend beleid. De Vries: 'Als je twee slechte banken samenvoegt, heb je een nog grotere kans dat de grotere bank omvalt en weer staatssteun nodig heeft'.

De ECB richt zich op consolidatie, omdat er een aantal banken zijn die zich in een lastige situatie bevinden. De Vries wijst echter op het feit dat er geen enkele feitelijke basis is voor het beleid van de ECB, aangezien niet aangetoond is dat een grotere bank naar aanleiding van een fusie een sterkere financiële basis heeft. Deze aandacht voor consolidatie is het gevolg van de Franse blik op de bancaire sector, waarbij competitie met Amerikaanse banken het belangrijkste doel lijkt te zijn. Helaas leidt dit tot illusiepolitiek: 'De politieke krachten bepalen wat eruit gaat komen en niet de economische rationaliteit, dat is duidelijk'. Een mogelijke oplossing voor de kwestie van te grote banken is om te eisen dat banken even grote onderdelen afstoten bij overnames; zo kan een investeringsafdeling overgenomen worden door het consumentengedeelte af te stoten. En de reden dat de NVB de competitie met de internationale bancaire sector wil vergroten? 'Ze verdedigen hun eigen belangen, ze willen grotere bonussen kunnen uitbetalen'.

Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie

U kunt hier naar het interview van De Vries bij BNR Nieuwsradio, 12 januari 2021, luisteren.