Springer cap voor open access artikelen wordt bereikt in oktober

De limiet van 2024 voor open access artikelen in tijdschriften, die deel uitmaken van de institutionele overeenkomst die de Universiteitsbibliotheek met Springer heeft afgesloten, wordt bereikt in de derde week van oktober.

Sinds 2015 kunnen corresponderende auteurs verbonden aan de EUR en het Erasmus MC Open Access publiceren in veel Springer tijdschriften zonder directe kosten voor hen als gevolg van de consortiumdeals die zijn onderhandeld met de uitgever. In 2024 is het aantal gratis open access publicaties onder deze consortiumdeal gelimiteerd tot 2.067 voor heel Nederland. We verwachten dat we dit jaar in de derde week van oktober deze grens zullen bereiken.

Wordt je manuscript geaccepteerd voor publicatie tussen het moment waarop het maximum bereikt is en 1 januari 2025, dan biedt Springer nog steeds de mogelijkheid om open access te publiceren, maar de kosten worden in genoemde periode niet meer gedekt door de consortium overeenkomst. Kies je voor open access tegen betaling, dan ontvang je dus zelf de factuur. Het zal gaan om een bedrag tussen 2.500 en 3.500 euro, de zgn. Article Processing Charge.

Je kunt er ook voor kiezen om het artikel na een embargo periode van 6 maanden kosteloos open access te delen. Het artikel wordt dan in eerste instantie door Springer achter de betaalmuur gepubliceerd en na 6 maanden in afstemming met bibliotheek in de repository van de instelling open access gedeeld.

Notify-me service

Wil je als onderzoeker updates ontvangen over quotums van andere uitgevers? Registreer je dan voor de notify-me service en blijf op de hoogte wanneer een quotum bijna is bereikt.

Voor meer informatie, neem contact op met openaccess@eur-nl.libanswers.com