Sparen of investeren? Wat 100 euro waard zou zijn na 60 jaar investeren

Erasmus School of Economics

Veel mensen vinden beleggen te riskant. Om te kunnen beleggen zou je heel veel kennis moeten hebben, en daarom sparen Nederlanders meer dan ooit. Maar is beleggen nou echt zo eng? Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, maakt een afweging tussen risico en rendement en vertelt ons wat we het beste kunnen doen met ons geld in een RTL-Z documentaire genaamd 'Het geheim van succesvol beleggen'.

Op dit moment is de spaarrente praktisch te verwaarlozen, maar wat nou als je de afgelopen 60 jaar gespaard zou hebben? Wat zou een bedrag van 100 euro nu waard zijn geweest? En hoe verhoudt zich dat tot beleggingen? Mary Pieterse-Bloem zocht het uit in een item van Financial Focus.

Wat levert 60 jaren sparen op?

Uitzoeken wat 60 jaar geleden de beste optie zou zijn geweest is nog niet zo makkelijk en vereist betrouwbare, onafhankelijk data. Daarnaast is de AEX pas in 1983 ontstaan, zegt Pieterse-Bloem. De uiteindelijke data haalt Pieterse-Bloem van het Centraal Bureau voor de Statistiek, waar reeksen te vinden zijn voor de beginperiode van 1960. Uit de resultaten blijkt dat wanneer je 100 euro op een spaarrekening had gezet in 1960, je dit jaar zo’n 1500 euro zou hebben gehad.

Het voordeel van obligaties

Een andere optie voor je geld is het beleggen in obligaties. Dan beleg je eigenlijk in een hele lange rente, een stukje schuldpapier. Dus waar zou je vandaag op uitkomen als je in 1960 100 euro had belegd in een 10-jarige Nederlandse staatsobligatie, waarover 50 jaar lang rente is ontvangen? Het antwoord op de bovenstaande vraag is al een stuk meer dan je zou verwachten. Uit het onderzoek blijkt dat je 100 euro nu zo’n 4250 euro waard zou zijn geweest. Het voordeel van staatsobligaties is vooral het lage risico, met daarbovenop de hogere rentevergoeding, wat elk jaar weer doorwerkt.

De meest winstgevende investering

Ten slotte is er ook gekeken naar aandelen op de Nederlandse markt, om een goede vergelijking te kunnen maken met de andere twee opties. Hierbij ging Pieterse-Bloem ervan uit dat het dividend die uitgekeerd is door de Nederlandse bedrijven, herbelegd wordt in diezelfde Nederlandse aandelen. Wat blijkt is dat wanneer iemand 100 euro had belegd in 1960, deze zo’n 30.000 euro zou hebben gehad in 2020. Aandelen leveren dus, ondanks de grote fluctuaties op de markt, verreweg het meeste op.

Het geheim van succesvol beleggen

Het volledige item van de RTL-Z documentaire van Financial Focus, kunt u hierboven bekijken.