Singaporese Maritime Studies studenten volgen Study Abroad Programme van Erasmus UPT

Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (UPT) verzorgt dit najaar een programma voor 81 bachelor studenten uit Singapore. De studenten Maritime Studies van Nanyang Technological University volgen het speciaal voor hen ontwikkelde Study Abroad Programme.

Academic Director dr. Wouter Jacobs vertelt: “Deze toekomstige professionals in de Singaporese maritieme sector maken kennis met havenstad Rotterdam, hetgeen perfect aansluit bij de agenda van Rotterdam, de maritieme hoofdstad van Europa. En natuurlijk met de Rotterdamse mentaliteit van dingen vooral elkaar krijgen en die bij onze prachtige haven hoort.”

Van oudsher goede relatie

De Rotterdamse haven en de Singaporese hebben van oudsher een goede relatie. Het was voor Jacobs dan ook logisch om een academisch programma vorm te geven voor Singaporese studenten. “De Nanyang Technological University is een vooraanstaande universiteit. Wij hebben veel overeenkomsten. Beide universiteiten zijn onderdeel van een havenstad, beide bieden specifiek academisch onderwijs op het gebied van haven en havenmanagement. Het is mooi om te zien dat we met deze samenwerking een win-win creëren voor studenten.”

Bedrijven uit RMSC openen hun deuren

Speciaal voor deze studenten openen de bedrijven, die aangesloten zijn bij de Rotterdam Maritime Services Community, hun deuren. Zij dompelen de Singaporese studenten onder in hun dagelijkse werk en verrijken op deze wijze de theorie met kennis uit de praktijk. Jacobs: “Dat maakt dit Study Abroad Programme zo aantrekkelijk. Diepgaande expertise uit de branche, gecombineerd met inzichten en kennis vanuit Erasmus Universiteit Rotterdam.”

Van de 81 volgen 72 studenten tot en met december 2019 in Rotterdam diverse vakken, waaronder: Ship Ownership, Ship Management, International Maritime Law, Marine Insurance en Intensive Seminar Disruptive Scenarios. De overige negen studenten volgen vanuit Singapore de vakken. Jacobs: “Zo bouwen de universiteit en de maritieme hoofdstad van Europa, Rotterdam, verder aan de internationale relaties met andere havensteden in de wereld. En wat is er nou mooier dan jong talent opleiden, zodat de toekomst van havens wereldwijd in goede handen is!”

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Wouter Jacobs van Erasmus UPT, Centre for Urban, Port and Transport Economics.