"Toen ik op de middelbare school leerde dat het belangrijk is om veilig seks te hebben, vroeg ik mijzelf af: “is dat alles?”. Van mijn ouders leerde ik gelukkig meer dan dat: seks kan een zeer emotioneel moment zijn tussen twee personen en meisjes zijn geen seksuele objecten. Sommige leeftijdsgenoten dachten daar echter anders over. Jongens op mijn middelbare school vonden het stoer om meisjes te zien als seksuele objecten. Als je als jongen niet stoer deed over seks met meisjes, of niet uitgebreid over porno praatte, hoorde je er niet bij. De sociale druk om mee te gaan in dit gedrag ervaarde ik als enorm.
Fastforward naar nu (2022). Inmiddels ben ik ouder en wat wijzer geworden en heb ik meer kennis over seksualiteit. Tijdens de master ‘Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving’ leerde ik vanuit wetenschappelijke inzichten dat (riskant) seksueel gedrag van adolescenten sterk beïnvloed kan worden door leeftijdsgenoten. Ook sociale media spelen een rol. Desondanks lijken onderwerpen zoals groepsdruk en mediawijsheid onderbelicht in seksuele educatie op veel scholen. Ook onderwerpen zoals seksuele grensoverschrijding lijken weinig voor te komen in het curriculum. Na de recente actualiteiten weten we dat dit behoorlijk problematisch is.
Gelukkig bestaan er lesprogramma’s die zulke onderwerpen wel belichten. Het Make a Move (+) programma bestaat uit 8 lessen, waarin jongens en jonge mannen van 12-21 jaar wijs en weerbaar worden gemaakt in het omgaan met seksuele wensen en grenzen van zichzelf en anderen. Elk les heeft een uniek onderwerp zoals: “Versieren, hoe doe je dat?”. Mooie en belangrijke thema’s! Maar het is ook belangrijk dat het programma daadwerkelijk verandering brengt bij jongens. Als onderzoeksstagiair werk ik de komende vier maanden mee aan het Move Up! project, dat de effectiviteit van de Make a Move (+) lesprogramma’s onderzoekt.
Ik heb bewust gekozen voor een onderzoeksstage, en geen praktijkstage, omdat ik graag meer wil leren over wetenschappelijke procedures, zoals het afnemen van vragenlijsten het systematisch observeren van de Make a Move (+) lessen. Verder draag ik bij aan het schrijven van de wetenschappelijke artikelen die voortkomen uit het onderzoek. Wat ik tot nu toe het meest opvallend vind, is dat de jongens in de Make a Move (+) lessen zeer actief discussiëren over hun ervaringen en seksuele wensen. Ik hoop dat zij vaardigheden ontwikkelen die de sociale druk verminderen om mee te gaan met negatief gedrag van leeftijdsgenoten. In mijn stageperiode, en door hier een scriptie over te schrijven, wil ik eraan bijdragen dat we door onderzoek meer inzicht krijgen in belemmeringen en oplossingen voor positieve seksuele ervaringen bij jongens en jonge mannen."
Geschreven door Dale Casilio, student Opvoedvraagstukken in een Diverse Samenleving
Vind je dit interessante materie? Bekijk dan vooral eens onze masteropleiding Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving!