Schenking werk Lucebert aan Erasmus Universiteit

In de Erasmus Gallery van de Erasmus Universiteit Rotterdam zijn tot 26 oktober a.s. litho’s, etsen en zeefdrukken van Nederlandse dichter en kunstenaar Lucebert te zien. Aanleiding is een schenking van ongeveer dertig werken van de CoBrA-kunstenaar Lucebert die de universiteit onlangs kreeg. Recent werd bovendien het werk ‘Etende mensen’ van Lucebert gerestaureerd. Op donderdag 17 september 2015 vanaf 16.00 uur verzorgt Marjan de Visser een lezing over het werk en de restauratie daarvan.

De Erasmus Universiteit verzamelt al meer dan vijftig jaar kunst, met de nadruk op grafiek. In de collectie onder meer werken van bekende kunstenaars als Karel Appel, Andy Warhol en Dali maar ook hedendaagse aanwinsten van onder andere Erwin Olaf en Charlotte Schleiffert.

'Etende mensen' is in zijn nieuwe staat te zien in de gang tussen het Erasmus -gebouw en het Theil-gebouw, naast de Erasmus Gallery.

Over Lucebert
Lucebert (Lubertus Jacobus Swaanswijk, 1924 – 1994) was dichter en kunstschilder. Als dichter heeft hij de poëzie van de 20ste eeuw ingrijpend beïnvloed, vanwege zijn spel met de Nederlandse taal - om te ontkomen aan de traditionele taalregels en vanzelfsprekendheden. Hierdoor werd hij gezien als voorman van de ‘Vijftigers’.
Als schilder was Lucebert zeer nauw betrokken bij de CoBrA-beweging: een groep kunstenaars die vond dat kunst enkel gemaakt kon worden door werkelijk vrije mensen. Dat Lucebert een werkelijk vrije geest was, blijkt uit zijn gehele oeuvre. Zowel in zijn dichtkunst als schilderkunst is herhaaldelijk de verwerping van vastgeroeste patronen terug te vinden. Zijn schilderijen zijn vaak schokkend, confronterend en zetten vraagtekens bij de wetmatigheden van schoonheid en harmonie.

T: +31 (0)10 – 40 82 802, E: kunstzaken@efb.eur.nl