Samen opgroeien: onderzoek naar effectieve opvoedondersteuning

Person holding baby's hand

De Erasmus Universiteit Rotterdam start een onderzoek naar de effectiviteit van opvoedondersteuning. Het project, onder leiding van hoogleraar pedagogiek Maartje Luijk, richt zich op de vraag hoe ouders op laagdrempelige en effectieve wijze ondersteund kunnen worden bij de dagelijkse opvoeduitdagingen. Het onderzoek is in opdracht van kinderopvangorganisatie Partou

Opvoeden is een prachtige maar veeleisende taak. Veel ouders zoeken hulp via boeken en apps, maar er is nog erg weinig bekend over of die steun effectief is. Het doel van het onderzoek ‘Samen opgroeien’ is te ontdekken welke onderdelen bijdragen aan het welbevinden van ouders en welke onderdelen juist voor extra stress zorgen. Het onderzoek richt zich onder andere op het opvoedboek (en app) ‘Oei, ik Groei!’, sinds 2022 onderdeel van Partou Groep.

CEO Partou Groep, Jeanine Lemmens, is verheugd over het onderzoek: ‘Wij werken bij voorkeur op basis van wetenschappelijk onderzoek. Omdat we sámen opvoeden, willen we heel graag weten hoe we ouders het beste kunnen helpen. Dit geldt zowel voor onze pedagogische kwaliteit, voor onze medewerkers, als voor ‘Oei, ik groei!’.  De inzichten van dit onderzoek gaan ons helpen bij het realiseren van de best denkbare ontwikkeling voor alle kinderen.’ Ook Menno van Driel, directeur van ‘Oei ik Groei!’, is enthousiast: "Dit onderzoek is van onschatbare waarde voor ons werk bij ‘Oei ik Groei!’. Het stelt ons in staat om nog beter in te spelen op de behoeften van ouders en kinderen.".

Professor Maartje Luijk: ‘We weten dat ouders opvoeden nu zwaarder vinden dan ooit. Tegelijk is er ook meer advies en ondersteuning dan ooit. Ik wil weten welke steun daadwerkelijk helpt, en welke steun ouders juist meer stress bezorgt. ‘Oei, ik Groei!’ is daarin een uniek voorbeeld en het is erg interessant om te kunnen onderzoeken wat opvoeders nu echt helpt in de opvoeding’.

Het onderzoek hanteert een multi-methode benadering, waarbij literatuuronderzoek, diepte-interviews met ouders en co-creatiesessies met opvoedprofessionals worden gecombineerd. Directeur Wetenschap van Partou, Mirjam Gevers, stond aan de wieg bij de ontwikkeling van het onderzoek: ‘Met dit onderzoek combineren we de ervaring en kennis van ouders en opvoedprofessionals en laten we praktijk en theorie hand in hand gaan”. De bevindingen helpen om ouders beter te ondersteunen.

Maatschappelijke impact
Met deze samenwerking zet de Erasmus Universiteit Rotterdam een belangrijke stap richting toekomstbestendige oplossingen voor opvoedondersteuning. Aan het onderzoek is een promotieplaats gekoppeld.

Dit project is onderdeel van het onderzoeksprogramma ‘Ouders ondersteunen bij alledaagse opvoedproblemen’ van prof. dr. Maartje Luijk.

Erasmus Universiteit Rotterdam, Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, kooistra@essb.eur.nl, 0683676038