Roy Thurik benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau

Emeritus hoogleraar Roy Thurik van Erasmus School of Economics heeft een koninklijke onderscheiding ontvangen uit handen van de burgemeester van Rotterdam, Ahmed Aboutaleb. Thurik is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau, een Koninklijke onderscheiding voor mensen die zich op bijzondere wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor de samenleving.

Grote toewijding aan wetenschap en ondernemerschap

Burgemeester Aboutaleb reikte op woensdag 26 april namens koning Willem-Alexander de onderscheiding uit aan Roy Thurik in het stadhuis, vanwege zijn grote inzet voor wetenschap en ondernemerschap. Hij benadrukte de belangrijke bijdragen die Thurik heeft geleverd en nog steeds levert aan onderzoek naar het midden- en kleinbedrijf (MKB) en ondernemerschap, evenals aan onderzoek naar genoeconomics. Ook merkte hij op dat Thurik’s werk een belangrijke bron is geweest voor beleidsmakers en dat Thurik veel studenten heeft aangemoedigd om academische carrières of ondernemerschap na te streven. Daarnaast wees hij op de diverse maatschappelijke projecten voor de gemeente Capelle aan den IJssel, waar Thurik een leidende rol in nam.

Bijzonder te vermelden is dat op 26 april landelijk in totaal 2830 personen een onderscheiding kregen en maar 25 personen zijn benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Speciale uitnodiging Koningsdag

Tijdens de Lintjesregen van dit jaar ontvingen 40 Rotterdammers een koninklijke onderscheiding, in totaal werden 24 mannen en 16 vrouwen onderscheiden. De Lintenregen is een jaarlijkse publieke waardering voor de inzet van burgers voor de samenleving. Burgers die zich verdienstelijk hebben gemaakt en zich jarenlang hard hebben ingezet voor anderen, vaak naast een vaste baan en op vrijwillige basis.

Alle laureaten, waaronder Roy Thurik, kregen een speciale uitnodiging van burgemeester Aboutaleb om op donderdag 27 april Koningsdag mee te vieren in de gemeente Rotterdam. Koning Willem-Alexander, die al 10 jaar op de troon zit, vierde dit bijzondere moment in Rotterdam, in aanwezigheid van koningin Maxima, kroonprinses Amalia, prinses Ariane en enkele andere leden van de koninklijke familie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer van Erasmus School of Economics, rdegroot@ese.eur.nl, 06 53 641 846.