Hoe kunnen de dalende leesvaardigheid, leesfrequentie en leesmotivatie onder kinderen en jongeren worden tegengegaan? Wat betekent digitalisering voor het leesproces en hoe kunnen digitale middelen in het onderwijs effectief worden ingezet om het lezen te ondersteunen? Hoe kunnen leraren en andere onderwijsprofessionals worden geholpen bij de vertaling van wetenschappelijke kennis naar de onderwijspraktijk? Om antwoorden te vinden op deze vragen is onderwijswetenschapper prof. dr. Roel van Steensel benoemd op de leerstoel Lezen en Onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Roel van Steensel gaat aan de slag met de vraag hoe leraren en de leeromgeving de kwaliteit van het leesproces en de leesontwikkeling van leerlingen kunnen verbeteren. Ook kijkt hij hoe daarbij rekening gehouden kan worden met de individuele verschillen tussen leerlingen en verschillen in de (thuis)omgeving waarin zij zich bevinden. Hij doet dat bijvoorbeeld door te kijken naar de effecten van bestaande leesinterventies in onderwijs en gezin, hoe zulke effecten tot stand komen en hoe die interventies geoptimaliseerd kunnen worden.
“Hierbij kun je denken aan voorleesprogramma’s in gezinnen of onderwijsmethoden voor begrijpend lezen. Ook werk ik vaak samen met praktijkprofessionals. Zo onderzoek ik momenteel samen met basisschoolleerkrachten met welke toevoegingen ‘vrij lezen’ voor leerlingen motiverender en effectiever kan worden gemaakt “, vertelt Van Steensel.
Over Roel van Steensel
Prof. dr. Roel van Steensel is opgeleid als toegepast taalwetenschapper en sinds 2013 parttime verbonden aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, eerst als universitair docent en later als universitair hoofddocent. Sinds 2016 werkt hij daarnaast als hoogleraar Leesgedrag aan de Faculteit Geesteswetenschappen van de Vrije Universiteit (leerstoel mede gefinancierd door Stichting Lezen). Op de EUR maakt Van Steensel deel uit van Team Educational Sciences en geeft hij les aan de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO). In zijn onderzoek richt hij zich op de ontwikkeling van leesvaardigheid, leesgedrag en leesmotivatie en op de rol die onderwijs en gezin daarbij spelen. Daarnaast is Van Steensel lid van de Taalraad, die de Nederlandse en Vlaamse ministeries van onderwijs adviseert op het gebied van taalonderwijs, van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs en van de Erkenningscommissie Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut.
- Professor
- Meer informatie
Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 0683676038, kooistra@essb.eur.nl