Robert Dur op EUREKA! Festival

Robert Dur, hoogleraar Economie van Prikkels en Prestaties aan Erasmus School of Economics, treedt op tijdens het EUREKA! Festival op zondag 29 november 2015. Dit festival wordt georganiseerd naar aanleiding van de Nationale Wetenschapsagenda.

Ruim 12.000 Nederlanders en organisaties stelden in het voorjaar van 2015 een vraag aan de wetenschap. Samen vormen deze de Nationale Wetenschapsagenda, die op vrijdag 27 november officieel wordt gepresenteerd.

Twee dagen later, op zondag 29 november, laat het EUREKA! Festival een groot aantal een aantal verrassende, interessante en tot de verbeelding sprekende vragen tot leven komen in de vorm van live experimenten, proeven, mini-colleges, debatten en films in de Westergasfabriek in Amsterdam. Doel is het vieren van de wetenschap. Tijdens het festival ervaren mensen hoe wetenschap ons leven, technologie, economie en maatschappij verrijkt.

Namens Erasmus Universiteit Rotterdam is onder andere Robert Dur aanwezig. Hij geeft een mini-college over de economie van de schone straat. Als de gemeente vaker de straat schoonmaakt, dumpen mensen dan meer of minder afval op straat?

Naast Robert Dur zal Ruud Jacobs van de afdeling Media & Communicatie (ESHCC) een aantal ‘Persuasive Games’ presenteren: virtuele spellen die een maatschappelijk doel dienen. Jacobs onderzoekt het effect van deze spellen. Vanuit het Erasmus MC vertelt prof.dr. Bert van der Horst, hoogleraar chronobiologie en gezondheid, tenslotte over de ‘biologische klok’.

Voor kaarten en meer informatie: www.eurekafestival.nl

De Nationale Wetenschapsagenda wordt opgesteld door de Kenniscoalitie. De Kenniscoalitie bestaat uit de universiteiten (VSNU), hogescholen (VH), Universitair Medische Centra (NFU), KNAW, NWO, VNO-NCW, MKB-Nederland en de instituten voor toegepast onderzoek (TNO/TO2). De Nationale Wetenschapsagenda is een initiatief van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Economische Zaken.