Rigoureus vaccinatiebeleid in Frankrijk: heiligt het doel de middelen?

Arts met vaccin

In Frankrijk gaan vanaf augustus 2021 vergaande maatregelen in met betrekking tot vaccinatie. Het besluit leidde tot protesten in heel Frankrijk en tegelijkertijd meldde een recordaantal Fransen zich voor een vaccinatie. André den Exter, universitair hoofddocent Gezondheidsrecht aan Erasmus School of Law, erkent tegenover het Reformatorisch Dagblad dat het Franse vaccinatiebeleid zeer ingrijpend is, maar volgens hem zijn de inperkingen van persoonlijkheidsrechten gewoon toegestaan.

Vanaf augustus hebben Fransen een gezondheidspas nodig voor vrijwel alle openbare ruimten en voorzieningen, zoals het openbaar vervoer en winkelcentra. Deze gezondheidspas wordt toegekend na vaccinatie of een negatief testbewijs van maximaal 48 uur oud. Deze test moet op eigen kosten van niet-gevaccineerden. De bedoeling is om de lage vaccinatiegraad in Frankrijk op te krikken tot het gewenste niveau van 80 à 90 procent, maar heiligt het doel de middelen? En is deze ingrijpende vrijheidsbeperking überhaupt wel rechtsgeldig?

In een recent opiniestuk licht Den Exter toe dat verplichte vaccinatie is toegestaan, ondanks de inperking van persoonlijkheidsrechten, zoals die van zelfbeschikking, levensovertuiging en persoonlijke integriteit. De overheid heeft veel ruimte om de volksgezondheid te beschermen, maar er zijn wel enkele voorwaarden: “Zo’n stap moet wel noodzakelijk zijn en in verhouding staan tot het doel. Pas nadat de overheid alle minder ingrijpende middelen heeft benut, mag zoiets worden ingezet.”, aldus Den Exter in het Reformatorisch Dagblad.

Zeer ingrijpend

Vanuit een gezondheidsrechtelijk perspectief ziet Den Exter wel hoe ingrijpend het Franse besluit is: “Het kernpunt van een medische behandeling –daar praat je over bij vaccinatie– is de instemming van de patiënt. Zoiets als verplichte vaccinatie druist daar tegenin. Daarom is niemand daar voorstander van. Het is een uiterst redmiddel.”

Universitair Hoofddocent

Lees het volledige opiniestuk in het Reformatorisch Dagblad hier