Representatie in onderzoek

Maandag vond op de Universiteit Utrecht het symposium “Measuring Racial Representation in Dutch Universities” plaats, georganiseerd door Gerwin van Schie en Anastasia Hacopian. Onze IDEA Center-onderzoekers Jule van den Berg en Helen Tibboel waren bij diverse presentaties en namen deel aan diepgaande discussies.

Een belangrijk onderwerp was het gebruik van het Engelse begrip 'race', dat in het Nederlands ongemak oproept. Dit werd benadrukt door meerdere deelnemers en leidde tot gesprekken over hoe we kunnen omgaan met en leren van dit ongemak. Uiteindelijk zal dit ons helpen om de vraag te beantwoorden of, waarom en hoe we raciale vertegenwoordiging in de academische wereld moeten meten, een onderwerp waar Helen Tibboel ook op inging in haar presentatie: “Cijfers kunnen ons helpen racisme in de academische wereld te bestrijden. Het is echter belangrijk op te merken dat cijfers onvolmaakt zijn en niet uit hun verband moeten worden gerukt”.

Jule van den Berg voegt hieraan toe: “We moeten ook nadenken over onze positionaliteit, specifiek als witte onderzoekers, die zich in een bevoorrechte positie bevinden. We moeten ons voortdurend afvragen waarom we het onderzoek doen dat we doen en hoe we ervoor kunnen zorgen dat onze onderzoeksdoelen, methodologie, interpretatie en vervolgstappen niet schadelijk zijn en niet de ongelijkheid spiegelen of in stand houden die we in de wereld zien.”

• Inclusive Research and Monitoring

On this page you'll find more information on inclusive research and monitoring.
  • IDEA Center

De Erasmus Universiteit Rotterdam viert de kracht van onze grote diversiteit aan wetenschappers, studenten en medewerkers.