Reflectie IDEA Center op academisch jaar 2023-2024

A picture of a tree in summer, with small green leaves

Het was een pittig (academisch) jaar. De wereld stond opnieuw voor grote uitdagingen, rampen en heftige gebeurtenissen. Veel van die - nationale en internationale - gebeurtenissen hadden impact op onze gemeenschap aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, zoals de zware aardbeving in Marokko en de schietpartij in het Erasmus MC in september. De voortdurende oorlog in Oekraïne heeft een grote impact op de wereld, op Nederland en ook op onze gemeenschap. De aandacht voor deze oorlog werd verlegd naar het escalerende conflict in Israël en Gaza, wat ook gevolgen had voor onze universiteit en onze gemeenschap.

Bij IDEA Center ligt onze onwrikbare toewijding in het bevorderen van een inclusieve, diverse, rechtvaardige en toegankelijke universitaire omgeving. We willen benadrukken dat we de pijn en het verdriet van degenen in onze gemeenschap die getroffen zijn door deze gebeurtenissen zien, voelen en erkennen. We denken aan jullie en hopen dat jullie je vrij voelen om contact met ons op te nemen, met alles wat er gaande is in de wereld. We streven ernaar om van onze campus en onze universiteit een plek te maken waar je je emoties, je hoop en je verdriet kunt delen. Een plek om je gevoelens en gedachten te delen en elkaar te steunen en te troosten.

Meer dan ooit is het belangrijk om te benadrukken dat we staan voor vrijheid van meningsuiting, voor het erkennen van de waarde van verschillende perspectieven, voor sociale gelijkheid en dat we ons inzetten om pesterijen en discriminatie uit te bannen. We zijn toegewijd aan het creëren van een veilige en aangename omgeving voor iedereen, ongeacht achtergrond of identiteit. We zijn allemaal Erasmianen en we zorgen voor elkaar.

More information

• IDEA Center

De Erasmus Universiteit Rotterdam viert de kracht van onze grote diversiteit aan wetenschappers, studenten en medewerkers.
  • Jaarverslag IDEA Center 2023

Met trots delen we alle initiatieven en resultaten van ons IDEA Center (Inclusion, Diversity, Equity & Access Center) in 2023.
    Primary school children running over the bridge on campus Woudestein