Psychologen maken online lessen voor basisonderwijs over mentale gezondheid en het brein

“Wat gebeurt er in mijn hoofd?”
Hoe werkt ons brein? Leer het in Executive Program De Betekenis van Rijkdom!

Klinisch psychologen van de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben samen met Openbare Basisschool De Tandem en de EUR Studio een online lessenserie gemaakt over mentale gezondheid en het brein voor basisschoolleerlingen. Het doel is om basisschoolleerlingen meer te leren over mentale gezondheid en tegelijkertijd enthousiast te maken over wetenschap.

De gratis online lessen zijn te vinden via de website 'Wat gebeurt er in mijn hoofd?'

De drie gratis online lessen van een half uur gaan over de thema’s: bang zijn & het brein, eten & bewegen, en concentratie. Deze thema’s worden onderzocht bij de afdeling Klinische Psychologie aan de EUR. De lessenserie is bedoeld voor leerlingen uit groep 6-8. De leerlingen komen op een toegankelijke manier meer te weten over mentale gezondheid en wat de hersenen allemaal doen. De lessen zijn heel interactief en bij de serie horen ook oefeningen ter voorbereiding en afsluiting van de lessen, dus onderwijzers kunnen snel aan de slag.

Andere wetenschappers kunnen de lessen gebruiken als introductie voor een bezoek aan de klas of met de ‘handleiding voor wetenschappers’ een les maken over hun eigen onderzoek.

Over het project

De online lessenserie is gefinancierd door de Department of Psychology, Education and Child Studies en door Healthy Start, een programma dat zich inzet voor een gezondere start voor toekomstige generaties. Healthy Start is onderdeel van Convergence, waarin de TU Delft, het Erasmus MC en de Erasmus Universiteit Rotterdam hun krachten bundelen.

Het team van klinische psychologen dat bij deze online lessenserie is betrokken, bestaat uit:
Anita Harrewijn, Hanan El Marroun, Linda Dekker, Minita Franzen, Pauline Jansen, Reshmi Marhe en Yvette Grootjans. Johan Ong, Miriam Fuselier en Roy Jansen van de EUR Studio hebben de video’s gemaakt en Johan Nijdam de website.

Introductie online lessenserie 'Wat gebeurt er in mijn brein?'

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, kooistra@essb.eur.nl | 06 83676038