‘Pseudowetenschap’ bij fondsbeheerders

Pseudowetenschap’ bij fondsbeheerders

‘Pseudowetenschap’ en ‘financiële charlatans’: een viertal wiskundigen heeft de aanval geopend op het vaak rommelige rekenwerk dat aanbieders van kwantitatieve beleggingsstrategieën gebruiken om hun producten aan de man te brengen. Patrick Verwijmeren, bijzonder hoogleraar corporate finance aan Erasmus School of Economics, geeft zijn mening in Het Financieele Dagblad d.d. 29 april 2014.

‘Het is een bekend probleem’ zegt Verwijmeren. Wel vindt hij de aanklachten van de wiskundigen, die spreken van fraude als de misleidende testresultaten worden gebruikt voor marketing, erg zwaar aangezet. ‘Het is niet gek dat fondsenhuizen zoeken naar variabelen die het behaalde rendement verklaren. Ik geloof best dat beleggers soms oprecht denken dat ze een verklaring hebben gevonden. Dat maakt de beschuldiging van fraude een beetje zwaar.’

Klik hieronder voor het volledige artikel in Het Financieele Dagblad, 29 april 2014.