Promotie Twan Dollevoet op donderdag 10 januari 2013

Promotie Twan Dollevoet op donderdag 10 januari 2013
Op donderdag 10 januari 2013 vindt de promotie plaats van Twan Dollevoet. De titel van het proefschrift is 'Het besturen van aansluitingen bij een spoorwegvervoerder'. Promotor is Professor Albert Wagelmans en co-promotor is Dennis Huisman. Daarnaast bestaat de beoordelingscommissie uit Professor Leo Kroon (Erasmus Universiteit Rotterdam), Professor Anita Schöbel (Universiteit van Göttingen) en Dario Pacciarelli (Roma Tre Universiteit).

Tijd en locatie

De promotie vindt plaats in de Senaatszaal van de Erasmus Universiteit Rotterdam (complex Woudestein) om 13.30 uur.

Over het proefschrift

De tevredenheid van reizigers is een belangrijke prestatie-indicator geworden voor spoorwegvervoerders. Een van de belangrijkste aspecten van deze tevredenheid is de betrouwbaarheid van de overstapregeling. Als een trein met vertraging op het station arriveert, kunnen reizigers hun volgende trein missen als deze wel op tijd vertrekt. En terwijl de reizigers graag zouden willen dat deze trein blijft wachten, zorgt dit weer voor vertragingen voor veel andere reizigers.

In zijn proefschrift getiteld Het besturen van aansluitingen bij een spoorwegvervoerder ontwikkelt Twan Dollevoet een model en oplossingen om wacht/vertrekbeslissingen (moet de aansluitende trein wachten op vertraagde, overstappende reizigers of op tijd vertrekken?) te berekenen met als doel de totale vertraging zo klein mogelijk te maken. In samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft hij zijn methodes getest en aangetoond dat de vertraging voor reizigers inderdaad verkleind kan worden.

Twan Dollevoet benadrukt: "Als er meer overstappen mogelijk worden gemaakt, worden de aankomsttijden van reizigers op hun bestemming nauwkeuriger. Dit kan ertoe leiden dat meer mensen met de trein zullen reizen."

Dollevoet deed zijn PhD-onderzoek binnen het Erasmus Doctoraal Programma in Business & Management, georganiseerd door Erasmus Research Institute of Management (ERIM), het gemeenschappelijke onderzoeksinstituut van de Rotterdam School of Management (RSM) en de Erasmus School of Economics (ESE) van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Over Twan Dollevoet

Twan Dollevoet heeft een Master in wiskunde en natuurkunde aan de Universiteit van Utrecht en in Econometrics & Management Sciences aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2008 begon hij zijn proefschriftonderzoek aan de Erasmus School of Economics. Zijn voornaamste onderzoeksinteresse is Operations Research, en dan met name het toepassen van gecombineerde optimalisatie, zoals de dienstregeling van treinen, inventarisbeheersing en routeplanning voor onbemande luchtvaartuigen. Tijdens zijn proefschriftonderzoek werkte Twan als onderzoeker bij de afdeling Process Quality & Innovation van de Nederlandse Spoorwegen. Bij de Nederlandse Spoorwegen heeft hij zich voornamelijk beziggehouden met het inroosteren van personeel.

Het onderzoek in zijn proefschrift is op verschillende conferenties gepresenteerd, zoals TRISTAN, EURO, de jaarlijkse bijeenkomst van INFORMS, IFORS en CASPT. Het tweede hoofdstuk van dit proefschrift is gepubliceerd in Transportation Science. Voor dit hoofdstuk kregen Twan en Marie Schmidt in 2010 de eerste prijs in de Student Research Paper Contest in de Railroad Application Section van INFORMS. De prijs werd in 2010 uitgereikt tijdens de jaarlijkse bijeenkomst in Austin, Texas. Artikelen gebaseerd op de andere hoofdstukken zijn ingediend bij Transportation Science, Public Transport en Flexible Services and Manufacturing. Verder is een artikel over het inroosteren van personeel gepubliceerd in Public Transport en artikelen over strategische planning en inventarisbeheersing zijn ingediend bij respectievelijk Annals of Operations Research en IIE Transactions. Vanaf januari 2013 gaat Twan werken als assistent-professor aan het Econometric Institute van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij blijft ook werken aan real-time dienstregelingen voor de spoorwegen in het kader van het Europese ON-TIME-project.

Samenvatting 'Het besturen van aansluitingen bij een spoorwegvervoerder'

Reizigersvervoer per trein speelt een belangrijke rol voor de mobiliteit in Europa. Sinds de privatisering van de spoorsector in de jaren 90 is klanttevredenheid in deze sector steeds belangrijker geworden. Een belangrijk aspect van de klanttevredenheid is de betrouwbaarheid van de overstappen, of aansluitingen, tussen treinen. Als een trein met vertraging aankomt op een station, is het mogelijk dat passagiers daardoor de aansluitende trein missen. Zij zouden dan liever zien dat deze aansluitende trein wacht. Door de trein te laten wachten, zullen echter veel andere passagiers vertraging oplopen. Delay Management is het onderzoeksgebied dat deze situatie bestudeert. Voor elke aansluiting wordt bepaald of deze gehandhaafd moet blijven of dat de aansluiting kan vervallen zodat de aansluitende trein op tijd kan vertrekken.

In dit proefschrift hebben we met behulp van technieken uit de Mathematische Besliskunde nieuwe modellen voor Delay Management ontwikkeld. In al deze modellen is het doel om de totale vertraging voor reizigers te minimaliseren. Eerst hebben we een bestaand model voor Delay Management uitgebreid. Waar het oorspronkelijke model ervan uitgaat dat reizigers een uur wachten als ze een aansluitende trein missen, hebben wij in ons model de mogelijkheid voor reizigers toegevoegd om een eerdere trein te nemen of via een andere route te reizen. Op deze manier kunnen we de vertraging voor alle passagiers exact uitrekenen. We hebben verscheidene algoritmen ontwikkeld om dit model op te lossen. Daarnaast hebben we de effecten van de beperkte capaciteit van de infrastructuur in de delay management modellen meegewogen. De stations zijn de knelpunten in de infrastructuur, waar een vertraagde trein makkelijk andere treinen kan beïnvloeden. Bij het bepalen of aansluitende treinen moeten wachten of niet, zouden deze invloeden op andere treinen moeten worden meegenomen. We hebben daarom een model ontwikkeld dat de perrontoewijzing binnen het station kan aanpassen. Daarnaast hebben we ons model gekoppeld aan een systeem dat de volgorde van treinen in het station bepaald. Op deze manier kunnen we de effecten van de vertraging die we introduceren precies evalueren.

Meer informatie

Dollevoet deed zijn PhD-onderzoek binnen het Erasmus Doctoraal Programma in Business & Management, georganiseerd door Erasmus Research Institute of Management (ERIM), het gemeenschappelijke onderzoeksinstituut van de Rotterdam School of Management (RSM) en Erasmus School of Economics (ESE) van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Voor meer informatie over de plechtigheid kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Communicatie Adviseur van Erasmus School of Economics, tel. (010) 408 1762 of 06 5364 1846 , e-mail: rdegroot@ese.eur.nl of Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam: press@eur.nl of (010) 408 1216.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen