Profielkeuze-inspiratie-evenement voor 250 Rotterdamse derdeklas-vwo-leerlingen

College room in Theil-building with 3 vwo pupils

Op dinsdag 24 oktober organiseerde het Academisch Outreach Programma van de Erasmus Universiteit Rotterdam hun Profielkeuzeprogramma voor 250 derdeklas-vwo-leerlingen van Hugo de Groot, Avicenna, Montfort College, Lyceum Kralingen en het Zuidergymnasium.

Het inspiratie-evenement is erop gericht om de leerlingen, van wie er veel een migratieachtergrond hebben of uit een gezin met een lager inkomen afkomstig zijn, te inspireren en te ondersteunen in hun profielkeuze voor de bovenbouw.

Over het Profielkeuzeprogramma

Het Profielkeuzeprogramma is een programma voor leerlingen uit de derde klas van het vwo, om hen te helpen bij het maken van hun profielkeuze voor de bovenbouw. Het programma op dinsdag 24 oktober, gehost door presentator Paulo Lopes (TEDx), had als doel de leerlingen bewust te maken van het profielkeuzeproces op school en hen te informeren over de rol die profielen spelen bij vervolgopleidingen, beroepen, carrières en hun toekomst.

Tijdens het event volgden de 250 leerlingen workshops en Q&A-sessies met inspirerende sprekers zoals Sinan Karaca, founder van kledingmerk Clan de Banlieue, Inge Koedoot van Downtown Music, en Micky en Linky Chen van Minite.

Sinan Karaca, founder Clan de Banlieue: “Probeer eerst te ontdekken wat je leuk vindt. Ik denk dat dit heel belangrijk is. Ontdekken wat je wilt doen, dat mag wat langer duren. Maar als je het eenmaal weet, ga er dan 200% voor.”

Leerling 3VWO: “Na vandaag heb ik mijn keuze veranderd. Ik durf nu toch te kiezen voor wat ik echt leuk vind.”

Over het Academisch Outreach Programma

Het Academisch Outreach Programma - onderdeel van het IDEA (Inclusion, Diversity, Equity & Access) Center van de EUR - organiseert activiteiten en workshops voor verschillende Rotterdamse basis- en middelbare scholen, om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen. Leerlingen uit van oudsher ondervertegenwoordigde groepen kunnen obstakels tegenkomen op hun weg naar theoretisch onderwijs en tijdens hun studie. Het Academisch Outreach Programma verbindt leerlingen, studenten, ouders, onderwijsinstellingen, onderzoekers, beleidsmakers en maatschappelijke partners om deze barrières aan te pakken en al het talent uit onze regio gelijke kansen te geven om zich optimaal te ontwikkelen.

Prof. dr. Semiha Denktaş, Chief Diversity Officer Erasmus Universiteit Rotterdam:De activiteiten in ons programma zijn vaak de eerste kennismaking van leerlingen met een universiteit. Wij zorgen dat leerlingen kennismaken met rolmodellen, student-docenten met bijvoorbeeld een migratieachtergrond, of studenten die als eerste in hun familie zijn gaan studeren. Wij vinden dat de universiteit voor alle getalenteerde jongeren even toegankelijk moet zijn, ongeacht hun achtergrond of hun sociale of economische omstandigheden.