Professor Vincent Blok aangesteld als hoogleraar Filosofie van Datawetenschap en AI

Campus woudestein in de zomer
Portrait photo Vincent Blok

Professor Vincent Blok is aangesteld als hoogleraar Filosofie van Datawetenschap en AI aan de Erasmus School of Philosophy. In zijn deeltijdaanstelling zal Blok samen met collega's en studenten de filosofische, ethische en maatschappelijke aspecten van onder andere datawetenschappen, kunstmatige intelligentie, de circulaire economie en klimaatverandering bestuderen.

Hiertoe zal een onderzoeksfaciliteit worden ontwikkeld waarin gezamenlijk met andere faculteiten en disciplines onderzoek wordt gedaan naar verantwoorde ‘data science driven technologies’. Blok baseert zich in zijn onderzoek op de kernthema’s van de Erasmus Universiteit: verantwoord onderzoek en innovatie en de combinatie van fundamentele filosofische vragen met interdisciplinaire dialoog en maatschappelijke interactie, op zowel Nederlands als Europees niveau.

Blok: “Humane intelligentie is niet vergelijkbaar met kunstmatige, en juist daarom is het zo belangrijk om de mens-techniek relatie te onderzoeken.”

Vincent Blok is hoogleraar Filosofie van Technologie en Verantwoorde Innovatie aan de Universiteit Wageningen en wetenschappelijk directeur van het 4TU Centre for Ethics of Technology, een samenwerkingsverband van de vier Technische Universiteiten in Nederland. In zijn werk reflecteert hij op de effecten van disruptieve technologieën op de menselijke conditie en de natuurlijke omgeving vanuit een continentaal filosofisch perspectief. Hij heeft onder meer boeken gepubliceerd als Heidegger's Concept of philosophical Method (Routledge, 2019), The Critique of Management. Toward a Philosophy and Ethics of Business Management (Routledge, 2021) en From World to Earth. Philosophical Ecology of a threatened Planet (Boom, 2022).

Bezoek de website van Vincent Blok: https://vincentblok.nl/.