Proactieve maatregelen kunnen het indammen van het coronavirus maken of breken

Sandra Phlippen

Sandra Phlippen, universitair docent aan de Erasmus School of Economics en hoofdeconoom bij ABN AMRO, geeft in het AD (Algemeen Dagblad) haar mening over de maatregelen die de Nederlandse regering heeft aangekondigd om de uitbraak van het coronavirus te bestrijden. Volgens haar is het meer dan ooit van cruciaal belang om snel te handelen en niet reactief, voordat de economie niet meer te redden valt.

Geen gezondheidszorg zonder een draaiende economie

Volgens Phlippen zijn de door de premier aangekondigde maatregelen noodzakelijk en goed, maar de omstandigheden veranderen snel en vragen om meer proactieve maatregelen. Natuurlijk, economische groei is op dit moment minder belangrijk dan onze collectieve gezondheid. Dat is altijd zo, maar op dit moment kunnen economie en volksgezondheid elkaar in de weg zitten. En het draaiende houden van delen van de economie is van cruciaal belang om de zorg te kunnen blijven bieden die nodig is.

Een groot deel van onze uitgaven heeft te maken met sociale contacten. Dat deel van onze uitgaven moet gestopt worden om infecties te voorkomen. Daarom is het verwonderlijk dat groepen van minder dan honderd mensen nog steeds bij elkaar mogen komen. Als nu 99 mensen die zich niet ziek voelen in een gemeenschappelijke ruimte zitten, is de kans groot dat er drie ziek worden. In dit geval zullen bij een besmettingsgraad van drie gemiddeld negen mensen besmet raken, die op hun beurt 27 mensen besmetten, die op hun beurt 81 mensen besmetten. In een mum van tijd zullen alle 99 mensen ziek zijn, waarvan er waarschijnlijk één zal overlijden. Is dat echt nodig?

De digitale infrastructuur

De regering zou zich volledig moeten richten op het opbouwen van capaciteit in sleutelsectoren zoals de gezondheidszorg, de voedselindustrie, en de leverings- en communicatie-infrastructuur. Dat laatste lijkt misschien minder relevant, maar dat is het niet. Digitale infrastructuur zorgt ervoor dat de 40 procent van de Nederlandse werknemers die wel eens thuiswerkt, dat nu ook kan doen. Dit is cruciaal voor het op peil houden van de productiviteit van de economie. Die digitale infrastructuur is ook van belang om de uitval van bestedingen te beteugelen.

We hebben in Nederland een uitstekende digitale structuur en geven al veel geld uit aan online winkelen. Dit is een zegen in tijden als deze en zal waarschijnlijk de extreem lange rijen voor de supermarkten, zoals we die nu in Italië zien, voorkomen. Wat dat laatste betreft, vraagt Phlippen zich af wanneer het rantsoeneringsbeleid van de overheid er komt? De schappen in de supermarkten raken snel leeg.

Lege zakken

Tot nu toe regelt de overheid de arbeidstijdverkorting, de garanties en het belastinguitstel voor zelfstandigen. Minister van Financiën Wopke Hoekstra toont zich bereid zijn zakken helemaal leeg te trekken om de economie draaiende te houden. Phlippen heeft wel een paar ideeën over wat hij met dat geld zou kunnen doen. Bijvoorbeeld kwetsbare gezinnen beschermen door uitkeringen te verhogen, de BTW voor digitale uitgaven verlagen en de BTW voor schaarse middelen verhogen of een regelvrije periode afkondigen voor het werven van personeel in de zorgsector.

Lees het volledige bericht hier op AD.nl, 14 March 2020.