Praktijk en begeleiding studenten succes van nieuwe master ESSB

Jan van der Ploeg

De master Health Psychology & Digital Interventions richt zich op de vraag hoe we technologische innovaties kunnen inzetten om actuele gezondheidskwesties op te lossen. Het is een nieuwe master, gestart in coronatijd. Hoe hebben studenten dat ervaren? Julie Landsman-Gerjoi (28) behaalde haar bachelor Sociologie in Boston (VS) en koos vanuit haar interesse bewust voor deze master van de Erasmus Universiteit Rotterdam. “Ik vind het interessant hoe je digitale technieken kunt toepassen om de zorg te verbeteren.” 

Ze komt uit een reislustige familie, dus een master in het buitenland volgen stond al vroeg op haar wensenlijstje. Ze deed uitgebreid onderzoek naar allerlei masters in verschillende landen en koos uiteindelijk voor Rotterdam vanwege een ‘kwalitatief uitstekend internationaal programma in een relatief kleine setting’. Julie: “Dat helpt mee in het leren kennen van je medestudenten. De directe link met de praktijk sprak mij ook erg aan. Aan de diverse gastcolleges en aan mijn stage heb ik heel veel gehad. De combinatie van praktijk en uitstekende studentbegeleiding vind ik heel sterk.” 

Rode Kruis 

Julie liep tijdens haar master stage bij het Rode Kruis. Ze deed onderzoek naar de geestelijke gezondheid van jongeren met psychosociale behoeften. Door zo in de praktijk onderzoek te doen leerde ze hoe het zorgsysteem in Nederland werkt. Julie: “Je kunt veel op het internet vinden, maar door echt te praten met mensen en door zorgverleners in de praktijk aan het werk te zien leer je veel meer.” Julie is verrast hoe goed de zorg in Nederland is geregeld. Als je als jongere met serieuze problemen rondloopt is er goede zorg beschikbaar. Toch ontdekte ze tijdens haar stage ook een keerzijde: “Als je een serieus probleem hebt, vind je als jongere hopelijk de weg naar mensen die dicht bij je staan, bijvoorbeeld je leraar of mentor op school. En dat is goed. Maar als het daar blijft steken, kan het professionele hulp ook in de weg staan. Als we nog meer jongeren vitaal willen houden is daar dus nog winst te boeken. Bijvoorbeeld door zorgprofessionals te trainen en waar dat nodig is andere professionals te leren doorverwijzen.” 

Heimwee 

Waar ze in de praktijk tijdens haar stage de weg leerde vinden in het zorgsysteem van Nederland, was de weg vinden als student voor Julie niet vanzelfsprekend. Het gemis aan fysiek contact met medestudenten viel haar tijdens de coronapandemie zwaar. “Het is moeilijk als je naar Nederland komt terwijl alles dicht is. Met name in het voorjaar, toen het bij mijn vrienden en familie in Amerika weer openging, heb ik wel heimwee gehad…” Anderzijds hielp het dat iedereen in Nederland met dezelfde situatie te maken had. De lockdown maakte het voor Julie soms zelfs ook makkelijker. Glimlachend: “In een rustige winkel heb je meer tijd en ruimte om te ontdekken hoe alles werkt.” 

De beste versie van jezelf 

Nu haar studie bijna is afgerond kijkt Julie ook vooruit, al is ze er nog niet over uit waar ze zou willen werken. “Ik wil eerst nog hier in Nederland blijven. Ik heb nog niet echt de kans gehad om Nederland te zien. Als we weer ‘open’ zijn, is het wat mij betreft dus tijd voor een korte pauze.” Wat ze al wel weet is dat ze iets wil gaan doen wat impact heeft op het geluk van andere mensen. Ze is ervan overtuigd dat als je je eigen gedrag beter begrijpt, het makkelijker wordt om ongewenst gedrag te veranderen. Julie: “Ik wil iets doen wat ertoe doet. Mensen helpen de beste versie van zichzelf te worden.” 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen