Podcast met Kyra Hanemaaijer: Ongelijkheid in het rechtssysteem

Erasmus School of Economics

Kyra Hanemaaijer, promovendus aan Erasmus School of Economics, is te gast in de Nieuwe Economen Podcast, geproduceerd door ESB (Economisch Statistiek Berichten), om te praten over haar onderzoek dat zij samen met Nadine Ketel en Olivier Marie heeft uitgevoerd naar ongelijkheid in het rechtssysteem.

De rechtspraak dient te handelen zonder vooroordelen of voorkeuren, maar met gelijke behandeling van iedereen. Maar hoe rechtvaardig is het Nederlandse strafrechtsysteem?

Hanemaaijer onderzocht in hoeverre het Nederlandse rechtssysteem gevoelig is voor externe gebeurtenissen. Verdachten met een (Marokkaanse) migratieachtergrond kregen gemiddeld veel langere gevangenisstraffen na de moord op Derk Wiersum (advocaat van de kroongetuige in het Marengo-proces tegen drugscrimineel Ridouan Taghi) in 2019, waardoor de zichtbaarheid en aandacht voor (Marokkaanse) migratieachtergrond in negatieve zin sterk toenam.

Het wetenschappelijke artikel verschijnt binnenkort onder de naam "Minority Salience and Criminal Justice Decisions" en is beschikbaar op Hanemaaijer’s website.

Kyra Hanemaaijer bij Nieuwe Economen Podcast

Luister naar de aflevering via ESB, Spotify, Apple of andere podcast-apps!

Luister op de website van ESB
Luister op Spotify
Luister op Apple Podcasts

Over Kyra Hanemaaijer

Kyra Hanemaaijer is promovendus aan Erasmus School of Economics en het Tinbergen Instituut onder supervisie van hoogleraar Olivier Marie (Erasmus School of Economics) en universitair hoofddocent Nadine Ketel (VU Amsterdam). Ze heeft een onderzoeksbevoegdheid van het Tinbergen Instituut, een masterdiploma economie van Erasmus School of Economics en een Master of Laws-diploma van Erasmus School of Law. Haar belangrijkste onderzoeksinteresses zijn de economie van criminaliteit, onderwijs, discriminatie en arbeidseconomie. In haar promotieonderzoek richt ze zich op de oorzaken en mechanismen achter ongunstige sociaaleconomische uitkomsten. Klik hier voor meer informatie over haar onderzoek.

Promovendus

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media and Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics, rdegroot@ese.eur.nl of 06 53 641 846.