Podcast legt invloed van influencers uit aan kinderen

June Aye

Kinderen en jongeren zien op social media veel influencers. Wat is de invloed van deze influencers op de aankoop van bepaalde producten? En hoe werkt influencermarketing precies? Het Jeugdjournaal vroeg kinderen al hun vragen over influencers op te sturen. Communicatie- en gedragswetenschappers dr. Esther Rozendaal, beantwoordde de vragen tijdens een uitzending en hielp mee aan een podcast.

Kinderen hebben reclame niet altijd door

Esther Rozendaal heeft onderzoek gedaan naar influencermarketing: “Het doel van het onderzoek was om meer inzicht te krijgen in de beleving van kinderen van influencermarketing op YouTube. Uit interviews met 10 tot 16-jarigen bleek dat er grote verschillen zijn in hoe kinderen influencermarketing op YouTube ervaren. Sommige kinderen hebben geen idee dat hun favoriete YouTubers soms reclame maken in hun video’s, terwijl er ook kinderen zijn die dat wel doorhebben.”

Transparatie influencers belangrijk

Als influencers betaald krijgen om bepaalde content te posten, moeten ze dit altijd duidelijk maken. Rozendaal merkt dat in praktijk dat niet altijd het geval is “Niet alle influencers zijn goed op de hoogte van de regels of passen de regels niet op de juiste manier toe. Consumenten, jong en oud, hebben recht op transparante communicatie. Zij moeten gemakkelijk kunnen begrijpen dat het om reclame gaat. Als influencers daar open en eerlijk over zijn, is de kans kleiner dat zij hun volgers misleiden. Dat is niet alleen positief voor kinderen, maar ook voor influencers. Een groot deel van de geïnterviewde kinderen geeft namelijk aan het enorm te waarderen als YouTubers open en eerlijk zijn over het feit dat ze reclame maken in hun video. Dat pleit juist voor de YouTuber en vergroot sympathie.” legt Rozendaal uit.

Luister de podcast of bekijk de uitzending om Esther’s antwoorden te horen op de meest gestelde vragen rondom influencermarketing.