Steeds meer webwinkels en modemerken zetten vollere vrouwen in voor campagnes en covers. Het zorgt voor een diverser beeld in de mode waar steeds meer vrouwen zich in herkennen. Volgens communicatiewetenschapper Anne-Mette Hermans zijn body positivity bewegingen op sociale media van groot belang geweest.
Waar de modewereld lang volgehouden heeft dat mode alleen verkoopt als je het op een heel kleine maat toont, laten influencers zien dat je met een grotere maat veel volgers kunt trekken en geld kunt verdienen. Zo speelt plussize model Yoliswa Mqoco de hoofdrol in de campagne 'Here to Stay' van Zalando en poseert influencer/plussize model Vivian Hoorn voor de Bijenkorf in een minikini van Burberry.
Bewegingen als body positivity op sociale media zijn volgens Hermans van groot belang geweest. "Die hebben aan meer variatie in de mode bijgedragen; niet alleen qua gewicht, maar ook qua leeftijd, huidskleur en seksuele voorkeur,’’ aldus Hermans in het AD. Zalando’s plussize troef Yoliswa Mqoco, een ‘trotse lesbienne’, is niet toevallig ook boegbeeld van de zwarte lhbt-gemeenschap.
Lees het volledige artikel in het AD.
Recente andere interviews met Anne-Mette Hermans:
- Viva: interview in artikel “het perfecte plaatje”
- Grazia: interview in artikel “mooi niet”
- Onderzoeker
- Gerelateerde content