Een grote groep studenten met verschillende achtergronden, interesses en ervaringen activeren is een behoorlijke uitdaging. Toch wisten dr. Peter Marks en dr. Pieter Tuytens van Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) dit te bereiken binnen het vak Economics, Welfare & Distribution. Dit deden ze door de mogelijkheden van blended learning te benutten en door het toepassen van learning analytics. Ze mogen zichzelf hierdoor de winnaars van de Education Prize 2024 noemen. Dit is het derde jaar op rij dat deze prijs door onderzoekers van ESSB gewonnen wordt. Uit het juryrapport: “Ze hebben grote inzet getoond om dit vak, dat gemiddeld presteerde en door veel studenten als heel moeilijk werd ervaren, om te vormen tot een succesvol vak.”
Ruim 250 eerstejaarsstudenten volgen jaarlijks het vak Economics, Welfare & Distribution. Sommigen beschikken over enige voorkennis vanwege economielessen op de middelbare school of andere opleidingen, maar een heleboel studenten hebben nog niet veel kennis van economie. “Het is voor ons altijd een behoorlijke uitdaging geweest om degenen die weinig kennis hebben van economie rustig mee te nemen, zonder dat degenen met voorkennis hun aandacht verliezen”, legt Tuytens uit.
Flipped classroom en kennisclips
Om deze differentiaties aan te pakken zijn Marks en Tuytens opzoek gegaan naar een vorm waarbij alle studenten op hun eigen tempo en naar eigen noden de belangrijkste materie eigen kunnen maken. Ze hebben gebruik gemaakt van de methode flipped classroom waarbij ze de voornaamste inhoud van het vak hebben opgenomen in kennisclips. “Studenten zijn immers gewend aan filmpjes kijken en niet meer aan twee uur passief luisteren naar een verhaal”, zegt Marks. Studenten bekijken deze video’s in hun eigen tijd en tijdens de lessen besteden de docenten voornamelijk aandacht aan de probleempunten. “Praktische activiteiten en interactief, gepersonaliseerd leren leidt vaak tot een dieper begrip van de stof”, vertelt Tuytens.
Een week voor ieder college worden de kennisclips online gepubliceerd. De studenten kunnen vervolgens op eigen tempo door de kennisclips en de bijbehorende readings gaan. “Als studenten een bepaald thema moeilijk vinden kunnen ze de clip nogmaals afspelen, extra dingen erbij lezen, totdat ze het begrijpen.” De dag voor het college maken studenten een formatieve quiz waardoor ze zelf zien waar ze staan. De resultaten van de quiz zijn voor Marks en Tuytens leidend voor de invulling van de colleges. Deze focussen voornamelijk op het verduidelijken van de onderdelen van de leerstof die moeilijker blijken, maar ook op het toepassen van kennis op nieuwe cases en voorbeelden.
Aha-erlebnis tijdens de les
Door middel van interactieve elementen proberen ze de aandacht van de studenten vast te houden, maar bovenal een ‘aha-erlebnis’ te verkrijgen. Peter verwerkt vaak spelletjes in de colleges. “Ik vraag hen bijvoorbeeld om de markt van hun spijkerbroek te tekenen. Vervolgens stel ik vragen als wat de evenwichtsprijs van hun spijkerbroek is. Er komen dan allemaal verschillende prijzen uit, maar ze hebben wel allemaal dezelfde markt getekend. Ik laat hun dan zien dat ze de ‘verkeerde’ markt hebben getekend en dat het om een van de vier andere archetypische markten gaat. Deze herkennen ze dan allemaal direct uit de kennisclips. Bij een groot deel gaat het kamertje open en ontstaat de aha-erlebnis.”
Pieter richt zich daarentegen vooral op debatten of casestudies in de colleges. “Zo vraag ik studenten bijvoorbeeld om door middel van een rollenspel hun verworven economische inzichten rond sociale verzekering toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan de beleidsvraag of ex-kankerpatiënten hun medische geschiedenis moeten delen bij het kopen van verzekeringen.”
Door deze laagdrempelige manier van lesgeven zie je al snel begrip en merk je wanneer het kwartje valt. Dit is voor ons ook ontzettend motiverend en leuk om te zien,” ligt Tuytens toe. “Als studenten zelf iets herkennen, kunnen ze zich makkelijker herinneren wat ze hebben geleerd. Hoe meer je uitlegt, hoe minder er wordt geleerd. Deze manier van lesgeven is echt anders dan frontaal een verhaal vertellen.”
Hulp van Community for Learning & Innovation (CLI)
Het idee van deze Flipped Classroom ontstond drie jaar geleden. Marks en Tuytens hebben destijds een CLI Fellowship aangevraagd en ontvangen voor hun project. CLI is de plek binnen onze universiteit gericht op onderwijsinnovatie. Alles om ons onderwijs toekomstbestendig te maken.
Slagingspercentage van 60% naar 75%
Het slagingspercentage voor dit vak was altijd gemiddeld 60%. Sinds het gebruik van flipped classroom is dit gestegen naar 75% in 2023-2024. Ook valt het Marks en Tuytens op dat het plezier is toegenomen sinds deze nieuwe manier van lesgeven. “Natuurlijk is er een enkeling die liever traditionele colleges wil volgen, maar door de bank genomen vinden studenten het vak nu ontzettend leuk. We hebben vaak genoeg al gehoord dat studenten dit het allerleukste vak van de opleiding vinden en dat alle vakken zo zouden moeten zijn”, vertelt Marks enthousiast. “De gemiddelde score van hoe wij als docent beoordeeld worden en als vak ligt ruim een punt hoger dan hiervoor.”
Data gebruiken om gepersonaliseerd les te geven
De methode die Marks en Tuytens hebben ontwikkeld sluit precies aan bij één van de pijlers van Erasmus Universiteit: We maken ruimte voor persoonlijk en gepersonaliseerd leren door te investeren in technologie. “Ik denk dat we daarom de Education Prize 2024 hebben gewonnen. “Zonder Jaap Stelpstra, Consultant Onderwijstechnologie en -data bij EDIS, was dit overigens niet gelukt”, zegt Tuytens. Hij heeft een tool ontworpen dat ons toelaat om de beschikbare data over het kijkgedrag van studenten te verzamelen. Dit betreft dan onder andere klikken, kijkduur en andere online gedragingen."_
“Maar ook – en dat is misschien wel het belangrijkste – dat alles wat een student doet zichtbaar is door middel van data. Dit betreft dan onder andere klikken, kijkduur en andere online gedragingen. Overigens gaat dit om geanonimiseerde data.” Marks en Tuytens vertellen dat dit belangrijk is, omdat je deze zogenaamde learning analytics kan gebruiken om onderwijs te verbeteren. “Voor zover we weten, zijn wij de eersten op de EUR die alle data die in Canvas aanwezig is eruit weten te halen. Dus dat is ook een spin-off van ons project.”
Education Prize
De Education Prize wordt jaarlijks tijdens de Opening van het Academisch Jaar uitgereikt aan een lid van het wetenschappelijk personeel of een onderwijsteam dat door middel van onderwijs of onderwijsgerelateerde activiteiten een positieve bijdrage heeft geleverd aan het onderwijs aan Erasmus Universiteit Rotterdam. De Education Prize wordt mede mogelijk gemaakt door het Erasmus Trustfonds.
Lees hier meer over de Education Prize.
- Universitair Hoofddocent
- Universitair Docent
- Meer informatie
Vragen?
Neem contact op met Marjolein Kooistra, communicatie ESSB via de mail of telefonisch via 06 83676038.- Gerelateerde content