Paus Franciscus ontvangt Brill Encyclopedia of Early Christianity uit handen van Paul van Geest

Op 18 september jongstleden ontving Paus Franciscus het eerste exemplaar van de Brill Encyclopedia of Early Christianity, een uitgebreid wetenschappelijk naslagwerk gewijd aan de studie van het vroege christendom. De leider van de Rooms-Katholieke Kerk ontving de encyclopedie uit handen van onder andere Paul van Geest, hoogleraar theologie en economisch denken aan Erasmus Universiteit Rotterdam.

Monnikenwerk van 15 jaar

Kerkhistoricus Paul van Geest was samen met de Amerikaanse theoloog David Hunter (Boston University) en landgenoot Bert Jan Lietaert Peerbolte (Nieuwtestamenticus aan de VU Amsterdam) verantwoordelijk voor de samenstelling en eindredactie. In een recent interview met het Nederlandse dagblad Trouw gaf Van Geest aan dat het monnikenwerk was waar ze vijftien jaar mee bezig zijn geweest.

De zesdelige encyclopedie is een enorm naslagwerk van bijna zesduizend pagina's, met 1200 onderwerpen, geschreven door 650 auteurs. De encyclopedie, uitgegeven door het toonaangevende academische uitgevershuis Brill, bestrijkt een breed scala aan onderwerpen met betrekking tot het vroege christendom (met de nadruk op de periode van de eerste eeuw tot de zevende eeuw na Christus). Het onderzoekt theologische, liturgische en historische ontwikkelingen, evenals interacties tussen het christendom en de bredere culturele, religieuze en politieke landschappen van de Grieks-Romeinse wereld.

Belangrijkste kenmerken zijn diepgaande artikelen geschreven door experts op het gebied, beschrijvingen van sleutelfiguren, teksten en gebeurtenissen uit de vroege christelijke geschiedenis, interdisciplinaire perspectieven, integratie van theologie, geschiedenis, archeologie en Bijbelstudies, en uitgebreide analyse van de diversiteit van vroege christelijke gemeenschappen, theologische debatten en interacties met het jodendom en andere religies.

De encyclopedie is ontworpen als een waardevolle bron voor wetenschappers, studenten en mensen met een interesse in vroege christelijke studies. Naast een papieren versie van het Engelstalige naslagwerk is de encyclopedie ook online te raadplegen, waardoor het toegankelijk is voor academisch gebruik.

Over Paul van Geest

Paul van Geest is een vooraanstaand wetenschapper op het gebied van theologie en kerkgeschiedenis, met name bekend om zijn expertise in het vroege christendom en middeleeuwse theologie. Hij heeft uitgebreid geschreven over het gedachtegoed van Augustinus van Hippo, vroege christelijke spiritualiteit en de ontwikkeling van de christelijke leer. Zijn onderzoek richt zich vaak op de kruispunten tussen theologie, filosofie en historische contexten. Van Geest heeft verschillende academische functies bekleed, waaronder een hoogleraarschap kerkgeschiedenis en geschiedenis van de theologie aan Tilburg University. Zijn werk valt op door zijn zorgvuldige historische analyse en betrokkenheid bij theologische concepten, waardoor hij een gerespecteerd figuur is in zowel academische als kerkelijke kringen.

Hierboven kunt u pdf’s van een interview met de Nederlandse samenstellers van de encyclopedie, Bert Jan Lietaert Peerbolte en Paul van Geest, in dagblad Trouw (19 augustus 2024) vinden.

Beluister hier het interview met Bert Jan Lietaert Peerbolte en Paul van Geest in het NPO Radio 1-programma Met het Oog op Morgen d.d. 15 september jl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media and Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics, rdegroot@ese.eur.nl of 06 53 641 846.