Patrick Groenen nieuwe decaan Erasmus School of Economics

Patrick Groenen

Het College van Bestuur van Erasmus Universiteit Rotterdam heeft prof. dr. Patrick Groenen benoemd als decaan van de Erasmus School of Economics (ESE). Groenen is momenteel hoogleraar Statistiek en directeur van het Econometrisch Instituut van Erasmus School of Economics. Groenen gaat met ingang van 1 mei 2020 de functie van decaan bekleden. Deze functie wordt sinds 1 februari 2019 waargenomen door prof. dr. Frank van der Duijn Schouten.

Ambities ESE verwezenlijken

Patrick Groenen is sinds 2002 als hoogleraar Statistiek verbonden aan Erasmus School of Economics. Het College van Bestuur en de faculteit zijn ervan overtuigd met Groenen een betrokken decaan te hebben benoemd, die beschikt over het vermogen om intern en extern verbindingen te leggen en onderzoek en onderwijs aan de faculteit verder te versterken.

“Groenen heeft een uitstekende wetenschappelijke staat van dienst en met zijn ervaring binnen onze universiteit kan hij uitstekend leidinggeven aan de oudste faculteit van onze universiteit. Als College van Bestuur verheugen wij ons op een goede samenwerking met Groenen. We willen in gezamenlijkheid de ambities van de faculteit verwezenlijken”, aldus Rutger Engels, Rector Magnificus.

Het College van Bestuur is prof. dr. Frank van der Duijn Schouten buitengewoon erkentelijk voor zijn grote inzet en waardevolle werk als waarnemend decaan van Erasmus School of Economics.

Energieke en inspirerende omgeving

De komende jaren wil Patrick Groenen de strategie van de school verder ontwikkelen en verbeteren met betrekking tot onderzoek, onderwijs en maatschappelijke impact.

“Erasmus School of Economics is een energieke en inspirerende omgeving, voor zowel onze medewerkers als studenten. Ik kijk er naar uit om mijn bijdrage te leveren in mijn nieuwe rol als decaan van deze prachtige faculteit met een sterke reputatie in onderzoek en onderwijs als een van de leidende Europese faculteiten economie. De hoge kwaliteit van onze opleidingen zie je terug in het grote aantal alumni in leiderschapsposities in het bedrijfsleven, onderzoek en politiek. Om dit te kunnen te kunnen bereiken staat het welzijn van de medewerkers voorop. Voor mij is elke collega relevant voor het succes van onze faculteit, ondersteunend en wetenschappelijk personeel”, aldus Patrick Groenen.

Wetenschappelijke carrière Groenen

Groenen is hoogleraar Statistiek en sinds september 2014 directeur van het Econometrisch Instituut. Deze functie draagt hij per 1 mei 2020 over. Bijna vijf jaar lang en tot 2014 was Patrick Groenen Director of Doctoral Education van het Erasmus Research Institute of Management (ERIM). Patrick Groenen zal een deel van zijn onderwijsactiviteiten voortzetten.

In zijn onderzoek richt professor Groenen zich op data science-methoden zoals support vectormachines, partial least squares, multidimensional scaling en hun numerieke algoritmen. Hij heeft ook meegewerkt aan publicaties op andere gebieden, zoals geno-economics, strategy en organisational behaviour.

Groenen is co-auteur van verschillende studieboeken over multidimensional scaling (uitgegeven door Springer) en heeft artikelen gepubliceerd in toonaangevende peer-reviewed wetenschappelijke tijdschriften, waaronder de Journal of Machine Learning Research, Journal of Marketing Research, Psychometrika, Psychological Methods, Journal of Computational and Graphical Statistics.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Ronald de Groot, Media and Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics
rdegroot@ese.eur.nl, 06 53 641 846.

Rateb Abawi, Sr. Woordvoerder bij de Erasmus Universiteit Rotterdam
Rateb.abawi@eur.nl, 06 3649 5419